Tronsoane din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 pierd finanțarea din PNRR. Comisia Europeană permite redirecționarea fondurilor către proiecte care pot fi finalizate

16 iulie 2025, 19:10

Autostrăzile A7, care leagă judeţele din sudul Moldovei, și A8 – care leagă nordul Moldovei de centrul Transilvaniei, pierd finanțarea din PNRR, iar viitorul unor tronsoane importante este incert. Autoritățile recunosc oficial că anumite segmente nu mai pot fi realizate cu bani europeni, din cauza problemelor în derularea procedurilor de achiziții publice. Între timp, Comisia Europeană permite redirecționarea fondurilor către proiectele care pot fi terminate la timp.

Mai multe tronsoane din Autostrada Moldovei și Autostrada Unirii au rămas fără finanțare prin PNRR. Ministrul Investițiilor Europene a invocat probleme legate de procedurile de achiziții publice.

Dragoș Pîslaru, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene: Căutăm surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, gen segmentele de autostradă din A7 și A8 care v-am spus că nu mai sunt prinse în PNRR. Așa cum au rămas acum segmente pe care le finanțăm acum integral cu tot cu componeta națională, ceea ce este o veste foarte bună pentru că putem împinge finalizarea lor.

Reprezentanții Asociației „Împreună pentru A8” spun că oficialii de la Bruxelles au avertizat încă din vara trecută autoritatiile din țara noastră să ia măsuri, însă nimeni nu a făcut nimic.

Ionel Apostol, preşedintele Asociaţiei „Împreună pentru A8″: Voi încerca să merg și la actualul ministru, voi merge și la directorul CNAIR și îi voi întreba exact de ce și cum s-a ajuns în situația asta.

Fostul ministru al Transporturilor dă asigurări că proiectele de autostrăzi care se construiesc în zona Moldovei vor fi finalizate la termenele prognozate.

Sorin Grindeanu, fostul ministru al Transporturilor: Se va merge în același ritm, că în acest an se va ajunge cu autostrada pâna la Bacău și că anul viitor se va ajunge în vară cu autostrada pâna la Pașcani. Deci se va circula anul viitor în vară de la Pașcani pâna la București, doar pe autostradă.

Ionuț Ciurea, director executiv Asociația ”Pro Infrastructura”: O să fie fie foarte dificil să ajungem cu 173 km, care sunt în momentul ăsta pe la 40%, să facem o medie, să ajungem să facem 60%, în 13 luni, pe 174 km.

Banii alocați proiectelor fără șanse, redirecționați către autostrăzile ce pot fi finalizate

Vestea bună este că banii alocați proiectelor care nu mai au nicio șansă sunt redirecționați către autostrăzile ce pot fi finalizate. Comisia Europeană a acceptat că banii din PNRR aferenți loturilor cu probleme să fie transferați către proiectele care rămân în picioare. Mai exact către ciotul de 14 km dintre Margina și Holdea, pe autostrada A1, plus cei aproximativ 173 de kilometri din A7 de la Focșani până la Pașcani.

Autostrăzile care pierd trenul PNRR trebuie să fie terminate cu bani de la buget.

Ionuț Ciurea, director executiv Asociația ”Pro Infrastructura”: În programul trasport există o alocare de 5,5 miliarde de euro pe rutier, iar în acest moment avem contracte de finanțare semnate, plus cereri de finatare depuse, în valoare totală de peste 23 de miliarde de euro. Mai vin și capetele A8 de vreo 700 de milioane, iată ne duce la 24 de miliarde de euro. Dacă compari cu alocare de 5,5, ai o problemă.

Experții atrag atenția că Guvernul trebuie să decidă urgent care sunt drumurile prioritare care vor prinde finanțare.

România nu pierde niciun euro din PNRR destinat sectorului transporturilor

România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor după ce, în urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat, a anunțat marți Ministerul Transporturilor.
Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite