Dacia Bigster, 3 stele la Euro NCAP: Accesibil, dar cu compromisuri de siguranță
Dacia Bigster, cel mai nou SUV compact al mărcii românești, a fost testat de Euro NCAP, obținând 3 stele – același scor ca fratele său mai mic, Dacia Duster. Rezultatul reflectă strategia Dacia de a prioritiza accesibilitatea, limitând dotările la sistemele de siguranță cerute de legislație, după cum a declarat CEO-ul mărcii, Denis Le Vot.
Totuși, acest scor ridică semne de întrebare într-o clasă competitivă, unde modele precum Kia Sportage și Toyota C-HR au obținut 5 stele.
Testele Euro NCAP au acordat modelului Bigster un scor de 69% pentru protecția adulților, 85% pentru protecția copiilor, 60% pentru protecția pietonilor și 57% pentru sistemele de asistență.
Juriul a criticat protecția slabă oferită șoferului în cazul unui impact lateral și absența sistemelor avansate de monitorizare a ocupanților, notând că Bigster „își reafirmă reputația de mașină simplă și de buget”.
Prin contrast, Toyota C-HR și MG S5 EV au obținut 5 stele datorită sistemelor avansate de evitare a coliziunilor, în timp ce Peugeot 3008 a obținut 4 stele, oferind protecție superioară în caz de impact.
Bigster este construit pe platforma CMF-B, la fel ca Duster, și concurează în segmentul SUV-urilor compacte alături de modele precum Nissan Qashqai și Ford Kuga, dar la un preț semnificativ mai redus – pornind de la 25.000 de euro.
Cu toate acestea, lipsa unor tehnologii moderne, cum ar fi sistemele anti-„dooring” pentru protejarea cicliștilor, a afectat scorul general. Spre comparație, Kia EV3 a obținut 4 stele în varianta standard, dar a atins 5 stele cu pachetul opțional de siguranță, subliniind importanța investițiilor în tehnologie.
Într-un context economic dificil, în care România se confruntă cu un deficit bugetar estimat la 8,6% din PIB în 2025, conform Comisiei Europene, prețul accesibil al modelului Bigster poate fi un avantaj major pentru consumatori.
Totuși, Euro NCAP avertizează că greutatea tot mai mare a SUV-urilor – cu o creștere medie de 100 kg în ultimul deceniu – ridică riscuri suplimentare pentru siguranță, mai ales în cazul unor modele precum VW Tayron, descris ca „agresiv” în coliziunile frontale.