17 mai, Ziua internațională a telefonului copilului. În România, Telefonul Copilului este 116111

Ziua internațională a telefonului copilului a fost marcată pentru prima dată la 17 mai 2007, la inițiativa Child Helpline International, o organizație cu impact colectiv, cu peste 150 de membri ai liniei telefonice de asistență pentru copii din peste 130 de țări și teritorii din întreaga lume, informează https://childhelplineinternational.org/.
Child Helpline International s-a înființat în 2003, la inițiativa antreprenoarei sociale Jeroo Billimoria. În 2003, aceasta a reunit 49 de linii de asistență pentru copii din întreaga lume și a înființat Child Helpline International – prima rețea de linii de asistență pentru copii din lume.
În fiecare an, membrii liniei telefonice de asistență pentru copii din întreaga lume preiau peste 13 milioane de apeluri individuale și oferă servicii de consiliere pentru aproximativ 3 milioane de copii și tineri. Până la înființarea Child Helpline International în 2003, aceste organizații și-au desfășurat munca în mod izolat, fără acces una la cealaltă.
În prezent, membrii liniilor de asistență pentru copii din întreaga lume ai Child Helpline International transmit peste 15 milioane de apeluri, chat-uri, texte, scrisori și e-mailuri de la copii și tineri în fiecare an. Copiii pot vorbi cu consilierii de la linia de asistență dedicată despre abuzul, neglijarea, violența, sărăcia și exploatarea pe care le pot experimenta, speranțele și temerile lor și grijile și preocupările pe care le-ar putea avea sau pur și simplu pentru că au nevoie de cineva cu care să vorbească, care să-i asculte.
Linia telefonică de asistență pentru copii oferă ajutor, sprijin și servicii de consiliere copiilor (sub 18 ani) și tinerilor (sub 25 de ani) prin mijloace de comunicare online și offline.
Liniile telefonice de asistență pentru copii își bazează activitatea pe principiile Convenției Națiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului (UNCRC – UN Convention on Rights of a Child). UNCRC enunță drepturile fundamentale ale omului pe care le au copiii de pretutindeni: dreptul la supraviețuire; la dezvoltare deplină; la protecție împotriva influențelor dăunătoare, abuzului și exploatării; la participarea deplină la viața familială, culturală și socială. UNCRC acordă, de asemenea, în mod specific copiilor, dreptul de a fi ascultați și de a-și exprima opiniile fără teama de a fi vătămați sau de a fi supuși represaliilor. Liniile telefonice de asistență pentru copii contribuie la asigurarea faptului că toți copiii au oportunitatea de a fi ascultați.
Adesea, liniile telefonice de asistență pentru copii reprezintă primul punct de contact al unui copil sau tânăr cu serviciile de protecție a copilului și cea mai fiabilă și accesibilă cale de acces pentru a găsi sprijinul suplimentar de care are nevoie.
Tema zilei ediției din acest an este ‘Copii la centru! O voce globală pentru sănătatea mintală, prevenirea și răspunsul la violență: imaginarea liniilor de asistență pentru copii pentru și după 2030.’
În 2025, în perioada 24-26 iunie 2025, are loc, în Zambia, cea de-a 11-a consultare internațională a liniilor de asistență pentru copii 2025, găzduită de Lifeline/Childline Zambia, în parteneriat cu Child Helpline international, scrie site-ul https://childhelplineinternational.org/.
Cea de-a 11-a Consultație internațională a liniilor de asistență pentru copii (IC 2025) va fi o oportunitate pentru membrii liniilor de asistență pentru copii din întreaga lume să se întâlnească și să construiască relații între ei și cu partenerii, să discute și să dezbată probleme relevante pentru ei, precum și să împărtășească bune practici.
În România, Telefonul Copilului 116111 este singura organizație non-guvernamentală și non-profit care oferă copiilor și părinților o linie telefonică națională de asistență. Apelul este oferit gratuit de Telekom România, iar asistenții sociali și psihologii răspund la toate apelurile de luni până duminică, între orele 8.00 și 20.00, informează site-ul https://childhelplineinternational.org/romania-telefonul-copilului-116111-romania/.
Liniile telefonice de asistență pentru copii din toate statele UE pot fi găsite pe site-ul https://childhelplineinternational.org/helplines/#Europe.