Turbulențele aeriene – cât de periculoase și frecvente sunt. Ce putem face pentru a trece cu bine peste un astfel de moment

Pasager in avion, centura / Sursa: Profimedia images
22 mai 2024, 08:44

Călătoriile cu avionul și turbulențele au mers întotdeauna mână în mână. Multe zboruri, în special cele pe distanțe lungi, sunt marcate de turbulențe. Episodul grav de la bordul unui avion al Singapore Airlines, în care a murit un pasager, ridică îngrijorări cu privire la cât de riscante pot fi turbulențele.

Experții consultați de CNN spun că este extrem de puțin probabil ca majoritatea zborurilor să se soldeze cu răniri sau pagube, dar au existat numeroase incidente recente în care acest lucru s-a întâmplat.

Înțelegerea cauzelor care provoacă turbulențele poate ajuta echipajul de zbor și pasagerii să atenueze impactul acestora.

„Decesele cauzate de turbulențe pe zborurile comerciale sunt din fericire foarte rare, dar din păcate au crescut cu unul astăzi”, a declarat Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea Reading din Marea Britanie, într-un comunicat publicat marți, citat de CNN.

Iată cum turbulențele aeriene pot crea probleme pentru călătorii cu avionul.

Ce este turbulența și care sunt cauzele ei?

Există patru niveluri principale de turbulență – ușoară, moderată, severă și extremă.

În cazurile de turbulențe ușoare și moderate, pasagerii pot simți o presiune asupra centurii de siguranță, iar obiectele nesigure din cabină se pot deplasa.

Cu toate acestea, în cazuri mai grave, turbulențele pot avea ca rezultat aruncarea pasagerilor prin cabină, ceea ce poate duce la răniri grave sau chiar la deces.

„Turbulențele din timpul zborurilor pot fi cauzate de furtuni, munți și curenți de aer puternici numiți jet stream”, adaugă Williams.

În acest ultim caz, se numește turbulență în aer liber și poate fi dificil de evitat, deoarece nu apare pe radarul meteorologic din cabina de pilotaj.”

„Turbulențele de aer liber sunt mișcări de aer create de presiunea atmosferică, curenți cu jet, aerul din jurul munților, fronturi atmosferice reci sau calde sau furtuni”, potrivit site-ului web al Administrației Federale a Aviației.

Uneori, piloții sunt avertizați în avans de către Administrația Federală a Aviației, echipele de meteorologie ale companiilor aeriene sau chiar de către alți piloți care zboară înaintea lor, în legătură cu rapoartele de turbulențe. Cu toate acestea, turbulențele pot apărea și fără avertisment.

Cât de periculos este?

Potrivit FAA, 30 de pasageri și 116 membri ai echipajului au fost grav răniți din cauza turbulențelor între 2009 și 2021.

În prezent, se estimează că numărul de pasageri ai companiilor aeriene este de aproximativ patru miliarde pe an, astfel încât astfel de incidente sunt în mod clar încă rare.

FAA artă că turbulențele sunt principala cauză de rănire a însoțitorilor de zbor și a pasagerilor în accidentele non-morale de pe liniile aeriene comerciale.

Deoarece companiile aeriene nu sunt obligate să raporteze rănirile mai puțin grave, numărul total de răniri nu este clar.

Accidentele mortale, cum ar fi cel de la Singapore Airlines, sunt, de asemenea, extrem de rare. Un zbor al United Airlines din decembrie 1997 de la Tokyo la Honolulu a avut, de asemenea, turbulențe care au provocat moartea unei persoane.

„Turbulențele fac ca zborurile să fie agitate și pot fi ocazional periculoase”, a declarat Mark Prosser, cercetător în domeniul meteorologiei la Universitatea din Reading.

„Companiile aeriene trebuie să înceapă să se gândească la modul în care vor gestiona creșterea turbulențelor, deoarece acestea costă industria 150-500 de milioane de dolari anual numai în SUA.

„Fiecare minut suplimentar petrecut în timpul călătoriei prin turbulențe crește uzura aeronavei, precum și riscul de rănire a pasagerilor și a însoțitorilor de zbor.”

Se înrăutățește situația?

Un studiu realizat de Universitatea din Reading a raportat că turbulențele severe au crescut cu 55% în ultimele patru decenii din cauza impactului schimbărilor climatice.

Raportul, publicat în iunie 2023, a constatat că, într-un punct mediu deasupra Atlanticului de Nord, care este una dintre cele mai aglomerate rute de zbor din lume – durata anuală totală a turbulențelor severe a crescut cu 55% între 1979 și 2020.

În 2022, Williams, care a fost coautor al studiului, a declarat pentru CNN că el crede că turbulențele severe „s-ar putea dubla sau tripla în următoarele decenii”.

El a continuat să atribuie acest lucru „turbulențelor de aer clar”, un tip de turbulență care lovește brusc este foarte greu de evitat.

Potrivit cifrelor furnizate de National Transportation Safety Board, echipajul de zbor nu a fost avertizat în aproximativ 28% dintre accidentele legate de turbulențe din 2009 până în 2018.

Analiza lui Williams a prezis că turbulențele în aer liber vor crește semnificativ în întreaga lume în următoarele decenii.

„În mod obișnuit, la un zbor transatlantic, te poți aștepta la 10 minute de turbulențe”, a adăugat el.

„Cred că în câteva decenii acest lucru ar putea crește la 20 de minute sau la o jumătate de oră. Semnul centurii de siguranță va fi pornit mult mai des, din păcate pentru pasageri.”

Ar trebui să port centura de siguranță pe toată durata zborului, cu excepția cazului în care mă duc la baie?

Răspunsul scurt la această întrebare este „Da”. Un raport din 2021 al NTSB a indicat că majoritatea pasagerilor care au fost răniți în accidente „legate de turbulențe” nu purtau centura de siguranță în acel moment.

Deoarece este uneori imposibil să anticipezi când un avion va întâlni turbulențe în aer liber, singura modalitate de a fi 100% în siguranță este să te ții legat de centură pe toată durata călătoriei.

Avariază aeronavele?

În cazurile de turbulențe extreme, „în care avionul este zguduit violent și este imposibil de controlat”, se pot produce daune structurale la o aeronavă, potrivit Serviciului Național de Meteorologie din SUA.

Incidentele recente, inclusiv cel care a afectat zborul Singapore Airlines, au dus, de asemenea, la deteriorarea substanțială a cabinei avionului.

Sunt unele rute mai rele decât altele?


Turbulențele pot apărea aproape oriunde și la orice înălțime, dar unele zone sunt cunoscute ca fiind mai sensibile.

Se pare că zborul Singapore Airlines de la Londra la Singapore s-a confruntat cu turbulențe severe deasupra Myanmarului după ce a traversat Marea Andaman din Asia de Sud-Est.

După o analiză a aproximativ 150.000 de rute de zbor diferite, site-ul de predicție a turbulențelor Turbli a constatat că drumul dintre Santiago, Chile și aeroportul internațional Viru Viru din Bolivia este cel mai accidentat, în timp ce ruta dintre Almaty, Kazahstan, și capitala Kârgâzstanului, Bișkek, a ocupat locul al doilea pe lista publicată anul trecut.

Ruta Nashville, Tennessee – Raleigh/Durham din Carolina de Nord a fost clasată ca fiind ruta nord-americană cu cea mai mare medie de turbulențe.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite