Trafic feroviar întrerupt între Brașov și Racoș, după deraierea unui tren. Se lucrează la înlocuirea traverselor putrezite
Canicula scoate și mai mult la iveală starea proastă a infrastructurii de cale ferată. Pe multe porțiuni trenurile circulă cu viteza melcului din cauza restricțiilor și ajung la destinație cu întârzieri de zeci de minute. Ori nu mai ajung deloc pentru că deraiază. Așa s-a întâmplat cu trenul de pe ruta Rupea-Racoș. Deocamdată zona rămâne închisă și se lucrează la înlocuirea traverselor putrezite. CFR nu a anunțat când se va relua circulația în zonă.
Potrivit Clubferoviar, deraierea trenului de la Rupea s-a produs pe mai bine de jumătate de kilometru, peste un pod, într-o zonă cu restricții de 30 de km/h. Garnitura ar fi avut chiar mai puțin în momentul în care un vagon a sărit de pe șină. Până la incident, între Rupea și Racoș se circulă doar pe un singur fir. Celălalt e închis permanent pentru reparații. Între șine, multe traverse din lemn sunt putrezite și trebuie înlocuite.
CFR nu a comunicat când va fi reluată circulația în zona Rupea-Racoș. Potrivit unor surse, ar fi transmis într-o notă internă că acest lucru se va întâmplă luni seară. Singurii afectați sunt călătorii.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt CFR Călători: Asta este situația, nu e vina nimănui că este această caniculă, plus tot ce înseamnă logistică feroviară în țara această este o calitate foarte proastă. Nu s-au investit bani de 30 de ani în feroviar și când zic feroviar zic toate companiile. Se va încerca ocolirea acelei zone, trenurile care merg la Brașov sau care pleacă din Brașov.
Problemele de pe calea ferată nu sunt noi și s-au accentuat în lipsa fondurilor pentru întreținere.
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România: Dacă s-ar fi respectat ultimul plan de dezvoltare și modernizare infrastructurii feroviare, trebuiau alocați undeva jur de 13-14 miliarde de lei anual. Ce discutăm? 1.000.000.000 este foarte puțin. Că din acești bani trebuiesc plătite și salariile celor care întrețin infrastructură feroviară.
Sindicaliștii feroviari susțin că Ministerul Transporturilor ar trebui să împartă altfel banii pentru repararea cailor ferate.
Rodrigo Maxim, preşedinte Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari CFR: Peste tot în toate țările din UE toate fondurile care vin pe Ministerul Transporturilor sunt împărțite pe feroviar și rutier. Peste 50 % pe feroviar și pe rutier sub 50 %. Dacă Guvernul României nu înțelege că trebuie să dea peste 50% în transportul feroviar și sub 50% în transportul rutier, acum după 50 de ani, înseamnă că nu vrem să se facă nimic în sistemul feroviar.
Ionuț Săvoiu, secretar de stat Ministerul Transporturilor: Deficitul este principala problemă, dacă mă întrebați pe mine. Veniturile României din buget național nu pot să asigure programul de întreținere. Iar programul de întreținere nu poate să fie trecut pe fonduri europene… finanțează investiții nu întreținere.
O investigație urmează să stabilească de ce a deraiat trenul de la Rupea.
Laurențiu Dumitru, director AGIFER: Noi nu putem în momentul de față să tragem niște concluzii. Este o procedura foarte clară care poate să dureze până la un an de zile. S-a constatat datorită faptului că în transporturi în general tot ceea ce însemna accidente reprezintă o chestiune extrem de complexă, că dacă ne grăbim să facem niște activități mai repede decât este posibil putem să ajungem ulterior în situația ca acestea să fie invalidate, să tragem niște concluzii greșite.
Din cauza caniculei, trenurile vor circulă cu restricții de viteză și în zilele următoare.