Sindicatele profesorilor și părinților propun măsuri de combatere a violenței în școli. Specialiștii consideră că elevii au nevoie de consiliere înaintea aplicării pedepselor. Ministrul Educației susține exmatricularea provizorie
Exmatricularea, și doar provizorie, ca măsură la stoparea fenomenului violenţei în şcoli, ar putea fi o idee bună însă doar în anumite condiţii. Este opinia fermă a fostului ministru al Educaţiei, Mircea Miclea.
”Funcţia ei este de a comunica următorul mesaj: „nu orice acţiune este permisă în spaţiul educaţional” sau altfel spus „nu poţi rămâne oricum, orice ai face în spaţiul educaţional tot timpul”. Putem să includem inclusiv exmatricularea pe o perioadă determinată de timp, dar doar ca ultimă soluţie după ce alocarea unor soluţii, gen alocarea unui profesor de sprijin, consilierea psihopedagogică, implicarea părinţilor în remiterea acestor acte de violenţă”, a spus Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei.
”Exmatricularea, ca şi repetenţia, ca şi alte fenomene asemănătoare înseamnă o pierdere pentru sistemul educaţional, înseamnă un eşec al sistemului educaţional”, a spus Eugen Palade, expert în educație.
Centrele de reeducare, măsură propusă de reprezentanţii părinţilor, reprezintă o măsură despre care specialiştii în educaţie nici nu vor să audă.
”Atenţie, pedeapsa nu funcţionează. Ar trebui, în primul rând, să ne gândim ce facem până la aceste pedepse şi să nu începem discuţia sau dezbaterea cum se finalizează un comportament negativ. Am văzut mulţi savanţi în şcoală şi copiii fugeau de acolo de la ore. Avem nevoie de profesori care să ştie să lucreze cu copiii”, a spus prof. univ. dr. Ovidiu Pânișoară, director Departament formare profesori, Facultatea de Psihologie, UNIBUC.
”În momentul în care constatăm cu toţii că în mass media apar nişte filme groaznice care pun întrebarea statutului de om pe care îl au nişte persoane care pot să facă aşa ceva credeţi că aceste măsuri sunt foarte dure”, a declarat Marius Nistor, preşedinte Federaţia Sindicatelor Spiru Haret.
”Terminologia este absolut halucinantă. Să vorbeşti în România, ţara experimentului Piteşti şi a închisorilor politice despre centre de reeducare arată o incultură istorică şi politică crasă şi o lipsă de delicateţe şi de înţelepciune”, a spus Doru Căstăian, profesor de filosofie şi ştiinţe socio-umane.
Există și ideea înfiinţării unor camere în şcoli, în care copiii violenţi să poată discuta cu profesori sau consilieri. Nu este exclusă, doar că nu trebuie asociată în nici un fel cu ideea de închisoare. Există modele și în străinătate.
”Nu cred că termenul cameră de detenţie este un termen adecvat. Nu ştiu la ce s-au referit domnii de la sindicate, probabil că se gândeau la un tip de penalizare care se numeşte în literatura de specialitate „time out”, adică scoţi temporar elevul sau copilul din mediul în care a comis un anumit act care este reprobabil”, a spus Mircea Miclea, fost ministru al Educaţiei.
Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru TVR INFO, ministrul Ligia Deca spune că susţine doar două dintre măsurile propuse de sindicate şi părinţi.
”Exmatricularea fără drept de reînscriere nu este posibilă. Ceea ce putem analiza este o perioadă de suspendare, care să fie însoţită de alte tipuri de măsuri, precum consiliere, eventual muncă în folosul şcolii, un întreg proces care să facă elevul să conştientizeze ce a greşit. Acele camere de reflecţie le-aş spune eu, nu de detenţie sunt utilizate şi în alte sisteme educaţionale. Ceea ce trebuie să vedem este cine îi va supraveghea şi ce se va întâmpla în acele camere”, susține ministrul Educației Ligia Deca.
Noile legi ale educaţiei ar putea fi adoptate în Camera Deputaţilor până pe 26 aprilie, după care vor fi trimise Senatului spre dezbatere şi vot final.