Scandal lăsat cu demisii la nivel înalt pe calea ferată spaniolă. Paguba se ridică la sute de milioane de euro pentru trenuri nefolosibile
În 2019 RENFE și ADIF, companiile naționale de transport și infrastructură pe calea ferată din Spania, au lansat o ofertă pentru 31 de trenuri, pentru a îmbunătăți condițiile navetiștilor din Cantabria și Asturias. Valoarea contractului adjudecat un an mai târziu se ridică la 250 de milioane de euro.
Președintele Guvernului regional din Cantabria susține că a aflat din presă că trenurile nu vor mai ajunge la destinație.
„E vorba de resposabili politici care ne-au păcălit vreme de doi ani, în timp ce noi credeam că trenurile se construiesc, dar au ascuns situația”, a declarat Miguel Angel Revilla, preşedintele Comunităţii Autonome Cantabria.
În momentul în care a realizat că dimensiunile erau greșite, firma a oprit producția și a propus mărirea tunelurilor sau construcția unor trenuri mai mici decât cele actuale, ambele respinse de reprezentanții căilor ferate.
„Pentru a clarifica câteva aspecte: niciun tren nu a fost construit. Nu există niciun tren. Nu s-a creat niciun tren care să nu încapă prin tuneluri, așa că nu s-au cheltuit banii publici. Aș vrea să fie clar acest lucru foarte important”, a explicat Xavier Flores, secretar general Infrastructură.
Soluția găsită de RENFE a fost cedarea unui tren drept model pentru construcția viitoarelor garnituri.
„Lăsați-ne să facem un efort pentru a adapta acest contract, să fim ambițioși și să cerem compensații pentru această întârziere”, a spus Alejandro Jesus Calvo, vice-preşedinte Infrastructură în Asturias.
În urma scandalului, șeful de inspecție a căii ferate și responsabilul de gestiune al RENFE și-au dat demisia.
În faza a doua a contractului, trebuiau construite și 6 trenuri care să le înlocuiască pe cele care leagă localitățile din Sierra Madrid, vechi de 40 ani. Călătorii vor mai avea însă de așteptat cel puțin până în 2026.