România, obligată să dubleze numărul stațiilor de încărcare pentru mașinile verzi, până în 2026. Două din 10 autoturisme cumpărate anul acesta au fost electrice sau hibride
Adrian şi-a cumpărat prima maşină electrică acum cinci ani, iar doi ani mai târziu şi-a luat-o şi pe a doua.
”Erau zone din România în care cu maşina aceasta nu puteam să ajung sau dacă ajungeam nu mai puteam să mai plec, pentru că nu aveam unde să încarc”, a spus Adrian Mitrea, jurnalist auto.
Se întâmpla în 2018, când pe străzile din România nu doar maşinile electrice erau o raritate, ci şi staţiile de încărcare. Situația s-a îmbunătățit, însă suntem departe de necesarul de care avem nevoie raportat la numărul autoturismelor înmatriculate la noi în ţară.
Două din zece maşini care au fost cumpărate în primele patru luni ale acestui an au fost electrice sau hibride. Din numărul total al autoturismelor care circulă, în prezent, pe străzile din România, aproape două procente sunt prietenoase cu mediul.
Pentru alimentarea lor, la nivel naţional există un pic peste 1.600 de staţii de încărcare şi 3.300 de încărcătoare publice.
”Zona de nord, nord-est a ţării este mai puţin acoperită de staţii de încărcare, însă avantajul oraşelor mai mici este că se pot mişca mai repede şi pot accesa fonduri mult mai repede decât oraşele mari. Unde ar trebui să se lucreze mai mult este la staţiile de încărcare de destinaţie, cele la domiciliu”, a explicat Tudor Macriș, reprezentant firmă de staţii de încărcare.
Puține blocuri au astfel de staţii.
În Bucureşti există cele mai multe staţii de încărcare, aproximativ 300 la număr. Bine la acest capitol stau şi judeţele Cluj, Timiş, Bihor, Sibiu, Suceava, Iaşi, Braşov, Prahova şi Constanţa. Aici sunt peste 40 de locuri de încărcare. La polul opus sunt judeţele Teleorman, Giurgiu, Călărași, Ialomița şi Brăila cu mai puțin de 10 astfel de staţii.
”Coridoarele importante din România au început să fie acoperite, în principiu prin staţii montate în benzinării şi la marile lanţuri de magazine sau magazine de bricolaj”, a adăugat Adrian Mitrea, jurnalist auto.
Şi cum din 2035 maşinile verzi vor fi singurele care vor mai ieşi pe poarta fabricilor, UE obligă, nu doar România, ci şi celelalte state membre, ca până în 2026, să aibă stații de încărcare pentru mașini electrice din 60 în 60 de kilometri.