Reacții pro și contra după propunerea de schimbare a criteriilor de acordare a burselor de merit pentru elevi. Dispare media minimă de 9,50, vor fi recompensați primii 30% dintre școlarii fiecărei clase

Bani
Bani
31 august 2023, 09:48

În ultimul an şcolar, bursa de merit s-a acordat tuturor celor care obţineau o medie anuală de cel puţin 9,50. Acum, Ministerul Educaţiei propune ca primii 30% dintre elevii unei clase să fie recompensaţi cu bursă de merit de câte 450 de lei, indiferent de media pe care o obţin. Primii nemulţumiţi sunt cei din colegiile de top, care nu vor mai primi burse într-un număr mare.

RUXANDRA PANĂ, reprezentant Colegiul Naţional Sfântul Sava din Bucureşti: Eu nu sunt de acord cu acest 30% şi nici părinţii. Haideţi să dăm un examen cu un elev de medie 9,50 de la liceele de top şi cu un elev de media 7.50 care va beneficia de această bursă de merit.

LUMINIŢA CĂCIULĂ, preşedinta ONG-ului Sprijin pentru Educaţie: Haideţi măcar din moralitate, din omenie, tot ce vreţi dumneavoastră, stabiliţi un prag de medie. Cineva ia cu 9,97 bursă de merit şi altcineva ia cu 6 şi ceva bursă de merit, iertaţi-mă, unde e meritul?

Consiliul Naţional al Elevilor susţine propunerea. Și arată că anul trecut 34% din toţi elevii din clasele V-VIII au obţinut bursă de merit sau de performanţă. În schimb, Asociaţia Elevilor din Constanţa are altă abordare.

ARIANA DUDUNĂ, preşedinta Asociaţiei Elevilor din Constanţa: Dacă într-o clasă niciun elev nu are media peste 8,50, primii 30% iau bursă. Dacă într-o clasă toţi elevii au media peste 8,50, iau cu toţii bursă.

IULIAN CRISTACHE, preşedinte Federaţia Asociaţiilor de Părinţi: Noi vom propune Ministerului Educaţiei să menţină, pentru acele formaţiuni de studiu unde într-adevăr notele sunt sub 9.50, plafonul de maximum 30%, şi în partea cealaltă, toţi elevii care au peste 9.50 să obţină această bursă de merit.

Profesorii de la Ştiinţele Educaţiei cred că măsura propusă aduce echitate într-un sistem lipsit de evaluarea standardizată. Dar procentul de 30% nu este cel corect.

Lect. univ. dr. OANA MOŞOIU, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti: Un pic cam prea mare, pentru că în mod normal, dacă vrei să ai o bursă de merit, procentul este undeva între 10-15%, poate maxim 20%, dacă sistemul este generos.

Va trebui rezolvată şi problema copiilor orfani. Cei cu ambii părinţi decedaţi nu trebuie să facă dovada venitului pentru a primi bursă socială. În schimb, cei cu un părinte decedat vor trebui să aducă acte doveditoare privind venitul, ceea ce până acum nu se întâmpla.

FLORIN LIXANDRU, secretar de stat în Ministerul Educaţiei: Au fost discuţii în spaţiul public vizavi de termenul de orfan. Am scos din metodologie acest termen, pentru că acesta nu se regăseşte în Codul Civil şi atunci am introdus elevii cu părinţi decedaţi în această categorie. Şi apare discuţia vizavi de familiile cu un părinte decedat, adică acestea s-ar încadra în categoria familiilor monoparentale, situaţie în care se impune un prag de venit.

MIRUNA CROITORU, preşedinta Consiliului Naţional al Elevilor: Ce ne-am mai dori noi foarte mult este să fie reglementat specific şi faptul că elevii care sunt orfani de un părinte, în cazul burselor sociale, beneficiază, la fel cum se întâmpla şi până acum, de această bursă socială, nefiind condiţionat acest venit minim care este în proiectul de metodologie.

Noul ordin de ministru privind acordarea burselor trebuie finalizat până săptămâna viitoare.

–––––––––––––––––––––––––––––––––-

Până la actuala lege a Educației, primeau burse de merit doar elevii care aveau media anuală peste 9,50, pragul fiind ridicat de la 8,50 de fostul ministru al Educației Sorin Câmpeanu.

Acum, acest prag ar urma să dispară, urmând ca de anul școlar viitor, aceste burse să fie obținute la gimnaziu și liceu de 30% dintre elevii de la clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor. Singura condiție este aceea de a avea nota 10 la purtare în anul anterior. Prevederea este cuprinsă în proiectul metodologiei-cadru de acordare a burselor.

Nivelul minim al burselor școlare 2023/2024

 

Între 700 și 3.000 de lei pe lună, bursele de excelență pentru olimpici

700 de lei pe lună – mamele minore reintegrate în școală

450 de lei pe lună – bursă de merit

300 de lei pe lună – bursa socială

300 de lei pe lună – bursa tehnologică

 

Consiliul Elevilor: O schimbare binevenită

Reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor afirmă că noua metodologie de acordare a burselor şcolare reprezintă „o schimbare binevenită”, ce aduce mai „multă echitate în sistem”.

În cursul săptămânii trecute a fost publicată în consultare publică metodologia-cadru de acordare a burselor şcolare.

„Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Coaliţia pentru Educaţie salută modificările aduse în criteriile de acordare a burselor şcolare, introducerea unor noi tipuri de bursă şi creşterea cuantumurilor acestora. (…) Până acum, bursa de merit era obţinută în urma atingerii unui prag minim al mediei. Această măsură era una discriminatorie, deoarece nu toţi elevii au aceleaşi oportunităţi în familie sau în comunitatea lor. (…) Acordarea procentuală a burselor de merit ar putea aduce beneficii în direcţia unei distribuţii mai echitabile a resurselor în sistemul public între elevii cu o situaţie socio-economică favorabilă şi cei proveniţi din medii nefavorabile. De asemenea, va diminua diferenţele în modul în care sunt alocate resursele şi sunt privite şcolile din mediul urban faţă de cele din mediul rural sau colegiile naţionale faţă de restul liceelor”, susţine CNE într-un comunicat remis presei.

Potrivit sursei citate, prin încurajarea şi recunoaşterea eforturilor şi a progreselor la nivel de clasă, modificarea adusă în noua reglementare contribuie la „creşterea motivaţiei” în rândul elevilor „care nu vor pot putea atinge niciodată” pragul minim de 9,50.

„Faptul că obţinerea bursei de merit este un obiectiv fezabil îi va încuraja şi pe elevii din medii vulnerabile să facă eforturi mai mari pentru a progresa şi a se afla printre primii din clasă, indiferent de sistemul de evaluare de la clasă sau de nivelul acesteia. Pe termen lung, o astfel de reglementare ar putea inclusiv să crească numărul de elevi din şcolile cu oportunităţi reduse care reuşesc să promoveze examenele naţionale, fiind constant motivaţi la nivelul clasei să fie printre cei mai buni. Având în vedere că, la momentul actual, nu se poate asigura o evaluare standardizată şi obiectivă a tuturor elevilor din România, este important ca performanţa elevilor să fie raportată numai la colegii lor de clasă”, afirmă aceeaşi sursă.

Conform aceluiaşi comunicat, reprezentanţii CNE apreciază modificările aduse prin noua metodologie de acordare a burselor şcolare „ca un pas în direcţia creării unui sistem mai echitabil. Cu toate acestea, considerăm că, deşi aceste măsuri pot contribui la reducerea segregării în sistemul educaţional, sunt necesare măsuri de intervenţie integrate în acest sens”.

CNE susţine că, în 2021-2022, aproximativ 35% din toţi elevii de gimnaziu şi liceu (aproximativ 1.280.000) au primit bursă non-socială: de merit (peste 8,50 – 369.946), de studiu (7,50-8.50 – 74.299) sau performanţă (651). În 2022-2023, aproximativ 34% din toţi elevii de clasele V-XII au primit bursă non-socială: de merit (peste 9,50 – 268.299) de studiu (7,50-9.50 – 95.612) sau performanţă (9.996).

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite