Mașinile vândute în UE vor avea o „cutie neagră”, din iulie. Aceasta va înregistra viteza de deplasare, poziția pedalei de accelerație sau alte date care vor ajuta la stabilirea vinovatului în cazul unui accident rutier

20 aprilie 2024, 19:15 (actualizat 20 aprilie 2024, 23:03)

Exact ca la avion și mașinile vor avea o cutie neagră. Începând din 6 iunie, toate mașinile noi, care sunt puse în circulație în Uniunea Europeana, trebuie să fie dotate cu un astfel de sistem. El va înregistra viteza de deplasare, poziția pedalei de accelerație, alte date importante care vor ajuta în ceea ce privește stabilirea vinovatului în cazul unui accident rutier. 

Folosită în domeniul aviatic, cutia neagră a ajuns, după câteva zeci de ani, să fie obligatorie și în industria auto. Practic, orice mașină înmatriculată în Uniunea Europeană, începând cu 6 iulie, va avea din fabrică un dispozitiv care trebuie să înregistreze parametri importanți. Vorbim în primul rând de viteza de deplasare, poziția pedalelor de accelerație și frâna, cât de tare a fost apăsată pedala, turația motorului, unghiul de virare. Cutia neagră va înregistra și activitatea sistemelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității, momentul declanșării airbag-urilor sau purtarea centurilor de siguranță.

DRAGOŞ POROJNICU – jurnalist TVR: Dispozitivul va înregistra în buclă toți acești parametri, dar salvarea lor se va face doar în cazul unui accident. Mai exact, acesta va salva doar datele înregistrate cu 5 secunde înainte de momentul impactului și cu 3 secunde după impact.

Comisia Europeană a precizat că sistemul nu va permite identificarea proprietarului autovehiculului sau a șoferului și nu va putea înregistra audio sau video. Parlamentul European urmează să stabilească persoanele sau entitățile care vor putea consulta toate datele înregistrate de sistemul de cutie neagră. Specialiștii consultați de Stirile TVR spun că datele înregistrate vor fi foarte folositoare în stabilirea vinovatului în cazul producerii unui accident.

CĂTĂLIN CODESCU – preşedinte, Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie din România: În prezent, să stabilești viteza de deplasare trebuie să iei în calcul multe elemente spre analiză, precum deformările care apar pe caroserie, urme de frânare. O astfel de cutie neagră va furniza informații certe. La momentul impactului, viteza a fost de 73 km pe oră. Acea viteză va fi una reală și va ajuta foarte mult activitatea de cercetare.

ALEXANDRU FILIP – specialist în conducere defensivă: Sunt două mari avantaje: Specialistii din domeniul auto vor putea interpreta aceste date și vor face niște statistici la sfârșit care vor ajunge să ne îmbunătățească viața pe sosele și, în același timp, cred că din punct de vedere psihologic, fiecare dintre noi știind că avem acea cutie neagră la bord, care ne va apăra de fiecare dată în cazul unui accident, cred că asta ne va face să circulăm cu mai multă atenție, cu mai multă responsabilitate.

În momentul de față, multe dintre mașinile care sunt în circulație sunt echipate cu un dispozitiv asemănător, și anume modulul de control al airbag-ului care, pe anumite modele de mașini, înregistrează date asemănătoare.

România ocupă primul loc în Europa la numărul deceselor provocate în urma accidentelor rutiere. 86 de decese la un milion de locuitori, față de 46 cât este media europeană.

Urmărește-ne pe Google News