Liviu Pop: Partea ucraineană a propus în baza discuțiilor un draft cu privire la legea învățământului
Ministrul Educaţiei Naţionale, Liviu-Marian Pop, a avut miercuri, la Kiev, o întrevedere cu ministrul Educaţiei şi Ştiinţei din Ucraina, Lilia Grinevich, la invitaţia părţii ucrainene, vizita având loc în contextul adoptării noii Legi a învăţământului.
Noua Lege a Educaţiei, adoptată în Ucraina, luni seara, limitează predarea în limbile minorităţilor naţionale.
Declarații Liviu Pop:
– în cadrul întâlnirii mi-am exprimat îngrijorarea cu privire la situația unităților cu predare în limba română din Ucraina și am solicitat menținerea drepturilor actuale pentru etnicii români din Ucraina.
– cererea noastră a fost ca, în primul rând, partea ucraineană să solicite un punct de vedere comisiei europene pentru democrație prin drept a Comisiei de la Veneția și Consiliului Europei.
– asociații ale românilor din Ucraina au transmis memorii și scrisori deschise instituțiilor românești – președinte, parlament, Guvern – și internațional – la înaltul comisar OSCE pentru minoritățile naționale – solicitând ajutorul.
– în regiunea Cernăuți își desfășoară activitatea 63 de instituții de învățământ cu predare în limba română.
– în regiunea Transcarpatia își desfășoară activitatea 12 școli și un liceu cu predare în limba română și o școală mixtă.
– în regiunea Odessa nu există nicio școală cu predare în limba română, dar sunt unități de învățământ cu predare în așa numita limbă moldovenească.
– Anul trecut, în România am avut 2000 de școli și 1800o0 de copii care au învățat exclusiv în limba lor maternă, inclusiv ucraineană.
– copii aparținând minorității ucrainene au posibilitatea să studieze în limba ucraineană maternă în unitățile școlare din cele peste 90 de unități școlare din localități în care ucrainenii reprezintă o pondere semnificativă.
– partea ucraineană a propus ieri, în baza discuțiilor, un draft cu privire la legea învățământului preuniversitar, o lege subsegment a legii cadru pe care au adoptat-o zilele trecute, în care să se regăsească o pondere a disciplinelor care se vor studia în limba minorităților și în limba ucraineană.
– am avut o propunere de 80% în limba română să se studieze toate disciplinele la clasele 1-4, un procent de 65-75 la clasele 5-6, 50-70 la sută la clasele 7-9, 20-30 la sută la clasele 10-12.