Limbi străine, învățate cu roboți inteligenți. Ce părere au profesorii

Limbi străine învățate cu roboți inteligenți
Limbi străine învățate cu roboți inteligenți
26 iunie 2023, 17:28

Blanka Klímová, profesor asociat de lingvistică aplicată la Universitatea Hradec Králové din Cehia, spune că aplicația Replika a fost utilă studenților săi care au învățat să practice engleza informală. Dar conversațiile puteau deveni repetitive, corecțiile de limbă lipseau, iar chatbot-ul le cerea uneori elevilor poze sexy. „A fost destul de abuziv”, spune ea.

În schimb, mai util s-a dovedit unul dintre chatboții specifici pentru învățarea limbilor străine, precum LangAI, lansat în martie de Federico Ruiz Cassarino. Bărbatul s-a bazat pe propriile experiențe de învățare a limbii engleze după ce s-a mutat din Uruguay în Marea Britanie. Cunoștințele sale de engleză s-au îmbunătățit dramatic de la vorbirea în fiecare zi, în comparație cu metodele mai academice. Acum își folosește propria aplicație pentru a lucra la limba italiană. Cassarino spune că mulți se simt stingheri să vorbească o limbă pe care nu o stăpânesc. Iar partea bună la chatbot este că nu te judecă.

În timp ce mulți cursanți de limbi străine folosesc chatbot-uri populare, precum ChatGPT și Bard pentru a exersa, Ruiz Cassarino consideră că aplicațiile specifice de limbă, precum cea pe care a creat-o el, sunt mult mai utile. „Am muncit din greu pentru a face acest lucru bine adaptat pentru cineva care vrea să învețe limbi străine”, spune Cassarino. Echipa a personalizat interfața cu utilizatorul LangAI pentru a se potrivi nivelurilor de vocabular ale utilizatorilor, a adăugat capacitatea de a face corecții în timpul unei conversații și a permis conversia vorbirii în text. Cel care a gândit aplicația spune că dintre utilizatorii care încearcă aplicația timp de aproximativ 10 minute, în jur de 45% o vor folosi în continuare o lună mai târziu. Acum se concentrează pe construirea bazei de abonați, oameni dispuși să plătească pentru utilizare nelimitată.

Profesorul conf. Klímová, care este și membru al proiectului de cercetare Language in the Human-Machine Era, a evaluat utilitatea chatbot-urilor AI pentru studenții de limbi străine. A constatat că chatbot-urile AI sunt utile pentru dezvoltarea vocabularului, gramatică și alte abilități lingvistice, mai ales atunci când pot să și corecteze elevii.

Pentru a rămâne în tendințe, aplicațiile deja cunoscute de învățare a limbilor străine au integrat AI în propriile platforme. Duolingo a început să colaboreze cu OpenAI în septembrie 2022, folosind GPT-4 al companiei respective.

Emily M Bender, profesor de lingvistică la Universitatea din Washington din SUA, este îngrijorată: „Ce fel de părtiniri și modalități inadecvate de a vorbi despre alți oameni ar putea învăța ei de la chatbot?”. Ea atrage atenția și asupra altor probleme de natură etică, precum confidențialitatea datelor.

Totuși, conferențiarul Klímová crede că va exista o piață enormă pentru astfel de tehnologii. Și, la fel ca un număr de cursanți de limbi străine, ea subliniază că GPT-4, disponibil cu un abonament plătit la ChatGPT, a făcut pași uimitori în ceea ce privește acuratețea.

Deși mulți profesori nu sunt de acord, ea crede că „Este doar o chestiune de timp când inteligența artificială ne va înlocui ca profesori de limbi străine”. Poate sună extrem, dar „profesorii vor avea în continuare un rol important ca mentori și facilitatori, în special în rândul cursanților începători și al persoanelor în vârstă, deoarece profesorii au o înțelegere puternică a stilurilor individuale de învățare, a nevoilor lingvistice și a obiectivelor fiecărui elev”, spune Klímová. Ea punctează: „Tehnologia este aici pentru a rămâne și trebuie să ne confruntăm cu ea și să ne reconsiderăm metodele de predare”.

Un articol de Arina Delcea

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite