Sâmbătă 31 mai 2025 | București 18˚C / Mai mult noros

Iohannis: Am venit în Coreea cu o aeronavă mică. Economia României nu șchioapătă, ci crește

23 aprilie 2024, 11:09 (actualizat 23 aprilie 2024, 21:55)

Economia României nu șchioapătă și am venit în Coreea de Sud cu o aeronavă mică, a declarat președintele Iohannis, marți, la Seul, într-o conferință de presă în a doua zi a vizitei sale în această țară. Administraţia Prezidențială a fost acuzată de-a lungul timpului de lipsă de transparenţă în privinţa cheltuielilor pentru deplasările externe făcute de şeful statului.

Întrebat de ce a ales o nouă vizită în străinătate cu un avion de lux, în condițiile în care economia României șchioapătă, iar membrii Executivului au venit cu un avion de linie, președintele a răspuns: „În primul rând, economia României nu șchioapătă, ci crește în continuare. Nu cred că putem să facem o legătură între acestea două. Da, am venit într-o deplasare externă, așa cum au fost și multe altele, în interesul și pentru România.”

La insistențele jurnalistului, care a vrut să știe de ce cu un avion de lux, șeful statului a replicat: Nu știu cum definiți un avion de lux. Eu am venit cu o aeronavă mică.

Avionul privat Gulfstream G550 operat de Global Jet Luxemburg, pe care şeful statului îl folosește pentru vizita oficială din Coreea de Sud, a decolat duminică de la aeroportul din Sibiu la ora 12:30. Aeronava de mici dimensiuni poate transporta pe distanțe lungi cel mult 13 pasageri, în condiții optime. Are la bord o sală de conferințe, duș, iar scaunele modulare se pot transforma în două paturi pentru o persoană și alte două paturi duble. Este un avion din clasa business pentru călătorii pe distanțe lungi, de aproximativ 15 mii de kilometri.

Potrivit Boarding Pass, citat de Ziarul de Iași, zborul până la Seul durează aproximativ 12 ore.

Același avion a fost folosit de Klaus Iohannis în anul 2023, în deplasările oficiale din Emiratele Arabe Unite (martie 2023), dar şi în turneul african din Kenya, Tanzania, Capul Verde şi Senegal (noiembrie 2023).

Președintele Iohannis efectuează o vizită oficială de trei zile în Coreea.

Din delegaţia oficială fac parte şi membri ai Guvernului României – ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, ministrul Afacerilor Externe, Luminiţa Odobescu, ministrul Energiei, Sebastian Burduja şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat.

Costurile deplasărilor prezidențiale sunt secretizate

Costurile deplasărilor în străinătate ale președintelui au stârnit controverse de-a lungul timpului.

Jurnaliștii au scris despre cheltuirea a zeci de mii de euro pentru un singur zbor. Costurile exacte nu se știu, pentru că aceste date sunt secret de stat și de serviciu. Cel mai devreme, informații oficiale vom putea primi, probabil peste 10 ani, când vor fi desecretizate.

Ce se știe este că delegația prezidențială folosește în deplasările externe avioane închiriate, din clasa business. Ele trec prin proces de securizare, pentru că este vorba despre președintele țării. Cert este și că aceste avioane nu sunt ieftine.

La finalul anului trecut, reprezentanții instituției au precizat pentru Agerpres că, în 2023, președintele a făcut 34 de deplasări externe, care au costat, în total, peste 41 de milioane de lei. Adică aproximativ 8 milioane de euro.

România nu are un avion prezidențial

Klaus Iohannis nu este primul președintele al României care închiriază un avion pentru deplasările externe. În 2013, de exemplu, președintele Traian Băsescu închiria un avion pentru a ajunge la un summit la Bratislava. Și atunci, costurile erau secrete și era invocată o ordonanță de urgență în acest sens, din 2010. Traian Băsescu a folosit și o aeronavă Airbus închiriată de la Tarom, însă după un scandal legat de costurile asociate operării, a hotărât să renunțe.

S-a ajuns la această situație deoarece România nu are un avion prezidențial. Până în 2010, a fost folosit avionul achiziționat în timpul lui Nicolae Ceaușescu, un Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi, produs în 1974, care avea un birou oficial, cameră de odihnă, tehnica specifică de secretizare a comunicaţiilor şi a convorbirilor pe care şeful statului le efectua la bordul aeronavei.

Din 2010, președintele de la acea dată a hotărât să folosească fie o aeronavă închiriată de la TAROM, fie zboruri de linie, fie chartere închiriate.

La nivel mondial, aeronavele prezidențiale sunt o necesitate, dar și un simbol al statutului fiecărei țări pe scena globală. Cel mai cunoscut este Air Force One al președintelui american, un avion cu caracteristici secrete, evaluat la aproximativ 3 miliarde de dolari. Pe locul următor se află aeronava oficială a președintelui Rusiei, estimată la 500 de milioane de dolari.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite