Joi 12 iunie 2025 | București 24˚C / Mai mult noros

Glasul roților de tren. Istoria gărilor din județul Iași declarate monumente istorice

30 martie 2018, 09:12

Situația în care se găsește patrimoniul mobil al CFR Iași este destul de complicată. Din cele patru locomotive, niciuna nu a fost restaurată, ba chiar au fost lăsate de izbelişte sub cerul liber, la îndemâna oricui şi implicit, a hoţilor de fier vechi. În acest tablou sinistru, istoria gărilor din judeţul Iaşi aminteşte totuşi de vremurile când apariţia trenului a schimbat radical viaţa oamenilor din zonă.

Arhitectul austriac Johan De Wachter a trebuit sa lucreze într-un teren mlăştinos din șesul Bahluiului. La 20 mai 1870, compania Offenheim a inaugurat oficial calea ferată Pașcani-Iași.

Clădirea a fost modernizată, dar a fost afectată de cutremurul din 1977. La începutul anilor, au fost adaugate două aripi din aluminiu şi sticlă. În 2004, Gara din Iași, alături de 9 gări din judet, au fost trecute pe lista clădirilor de patrimoniu, însă cele din Buhăieni şi Erbiceni nu mai există.

Puţini mai ştiu că în Gara Leţcani s-a construit pentru prima dată în România cale ferată dublă datorită traficului foarte intens.

În apropierea gării din Ciurea, a avut loc în 1917 cea mai mare tragedie feroviară din Europa, în care au murit peste 900 de oameni.

Gara Podu Iloaiei era în vremea celui de-al doilea război mondial gară de degajament, unde se retrăgeau populaţia și vagoanele pentru a se feri de bombardamente.

Toate gările de patrimoniu din judet au fost construite la sfârșitul secolului XIX-lea după un proiect arhitectural comun. Cărămizile au fost fabricate la Ciurea, iar mâna de lucru au constituit-o italieni săraci din sudul peninsulei.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă