Emoticoane pe cale de dispariție. Generația Z preferă simboluri mai noi și mai ușor de înțeles
Arată-mi ce emoticoane folosești ca să îţi spun cine eşti. Pentru că popularele emoticoane au și ele viaţa lor şi generația lor.
Odată omniprezente în comunicarea digitală, unele emoji-uri par să-și piardă popularitatea și relevanța. Potrivit unui raport realizat de Superside si citat de Agerpres anumite simboluri grafice sunt pe cale de dispariție la nivel mondial. Studiul, intitulat „Raportul Emoji: Ce emoticoane sunt pe cale de dispariție?”, analizează utilizarea și volumul de căutare al celor mai populare 100 de emoji-uri, dezvăluind o scădere semnificativă pentru unele dintre ele.
Printre emoji-urile aflate în declin, simbolul „OK” făcut cu mâna a înregistrat cea mai dramatică scădere, coborând 66 de locuri în clasamentul popularității din 2013 până în prezent. Utilizarea acestuia a fost compromisă de asocierile nefericite cu grupuri care propagă discursul urii, fiind folosit de organizații precum The Proud Boys ca expresie a supremației albe, potrivit Ligii Anti-Defăimării (ADL).
Pe locul al doilea în clasamentul declinului se află „fața înroșită”, urmată de „persoana care ridică ambele mâini în semn de celebrare”.
În Statele Unite, Regatul Unit și Slovacia, „fața zâmbitoare” este cel mai periclitat emoji. În Europa, „fața care țipă de frică” își pierde din popularitate, utilizarea sa scăzând cu 47% în țări precum Franța și Germania. Irlanda, Grecia, Islanda și Cehia conduc în ceea ce privește renunțarea la simbolul „OK”.
Declinul acestor emoji-uri poate fi atribuit mai multor factori. Dominanța emoji-urilor mai noi și asocierile negative cu grupuri extremiste sunt principalele motive. Emoji-uri precum „punga cu bani” au fost asociate antisemitismului, adăugând la contextul sensibil al utilizării acestora.
Un sondaj Statista din 2023, citat de Euronews, a relevat că 10% dintre bărbați nu au folosit niciodată emoticoane, comparativ cu 5% dintre femei. De asemenea, un sondaj YouGov a arătat că utilizarea emoji-urilor scade odată cu vârsta, 15% dintre persoanele de peste 65 de ani declarând că nu au folosit niciodată un emoji, comparativ cu doar 3% dintre tinerii între 18 și 44 de ani.
Generația Z, cunoscută pentru tendințele sale inovatoare în comunicarea digitală, consideră multe dintre emoji-urile mai vechi ca fiind „foarte millennial”. Aceștia preferă simboluri mai noi și mai ușor de înțeles, evitând emoji-urile tradiționale considerate depășite.
Asadar, Raportul Superside scoate în evidență schimbările în preferințele utilizatorilor de emoji-uri, reflectând evoluția constantă a comunicării digitale. Deși unele simboluri sunt pe cale de dispariție, altele noi apar și se adaptează nevoilor și sensibilităților generațiilor actuale.