Elevul care și-a înjunghiat profesoara a fost arestat preventiv pentru 30 de zile
Adolescentul în vârstă de 16 ani a ajuns la Tribunalul București puțin după ora prânzului, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile. Judecătorul de drepturi şi libertăţi a admis solicitarea procurorilor şi l-a trimis pe elevul agresor după gratii, în următoarele 30 de zile.
În prima parte a zilei adolescentul a fost audiat la Parchetul Tribunalului Bucureşti și surse din anchetă spun că le-ar fi mărturisit procurorilor că profesoara de limba japoneză este o persoană insuportabilă. La Tribunal au ajuns și părinții tânărului, care acum este acuzat de tentativă de omor calificat, port sau folosire fără drept de obiecte periculoase și tulburare a ordinii și liniștii publice.
Procurorii spun că elevul ar fi premeditat fapta: Înainte să comită gestul s-ar fi interesat ce pedeapsă riscă şi a aflat că un minor de 16 ani nu poate face închisoare pe viaţă pentru omor. Iar din modul în care a acționat reiese că a acceptat că faptele sale pot provoca decesul victimei. Surse juridice spun că tânărul ar fi fost în depresie, iar părinţii erau deja în căutarea unui psiholog pentru copilul lor, după ce acesta le-ar fi cerut ajutorul. Era un elev foarte apreciat de profesori, dar considera că nu merită laudele şi aşa i-ar fi venit ideea că, dacă ar omorî pe cineva, ar fi pedepsit foarte dur. Colegii de şcoală nu şi-au închipuit vreodată că un astfel de gest ar fi posibil.
Psihologii spun că problemele elevului ar fi trebuit sesizate din familie sau de la şcoală.
Georgeta Pânișoară, psiholog şi conferenţiar la Facultatea de Psihologie, Universitatea din Bucureşti: Nu se poate să nu fi observat nimeni nimic la acest copil, chiar dacă nu au studii de specialitate. Nu se poate ca un profesor sau un consilier sau un părinte să nu fi observat. Ar trebui ca adolescenții noștri să fie învățați că, chiar dacă apare un astfel de mesaj măcar în glumă, el trebuie raportat, într-un fel sau altul.
În urma incidentului de la Colegiul Naţional „Ion Creangă” din Capitală, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ a transmis că elevii şi profesorii au nevoie de protecţie şi că şcolile din România pot deveni un spaţiu periculos. Sindicaliştii propun controlarea elevilor la intrarea în şcoală.
Cornelia Popa Stavri, vicepreşedinte FSLI: Lipsa controlului la intrare, la care s-au opus atât asociaţiile de elevi, cât şi asociaţiile de părinţi, nu fac decât să ne pună pe noi în pericol. Nu e vorba aici doar de profesori, este vorba de tot personalul şi de colegii de clasă. (n.r., întrebare: Aţi fi de acord cu percheziţionarea elevilor?) N-aş spune percheziţie, aş spune control. La intrarea în clasă, da. Faptul că elevul avea un cuţit, armă albă asupra lui, înseamnă gestul a fost premediat, ce să cauţi la şcoală cu un cuţit?
Ministerul Educaţiei a transmis ieri va urmări îndeaproape ancheta şi condamnă ferm orice agresiune. Prezentă la un eveniment la Academia de Studii Economice, Ligia Deca a refuzat să comenteze subiectul.
Ligia Deca, ministrul Educaţiei: (n.r., întrebare: Cum facem ca astfel de incidente să nu se mai întâmple în şcoală?) Acesta nu este un context pentru …
Sorin Cîmpeanu, senator, membru în Comisia de Învăţământ din Senat: În condiţiile în care e nevoie de consiliere psihologică mai mult decât oricând, în condiţiile în care şcoala românească nu asigură numărul necesar şi calitatea serviciilor de consiliere, acestea sunt rezultatele care trebuie să ne dea de gândit şi trebuie resurse pentru consiliere şcolară. Excede domeniului Educaţiei partea cu percheziţia persoanelor.
Profesoara este în afara oricărui pericol şi a revenit în activitate. Elevii din clasa în care s-a întâmplat incidentul au stat deja de vorbă cu consilierul şcolii şi urmează şi alte şedinţe. Am încercat să luăm legătura cu reprezentanții liceului, însă până acum nu am reușit să obținem un punct de vedere despre acest incident grav.
––––––––––––––––––––––––––––––––––
ACTUALIZARE De dimineaţă, înainte de începerea orelor, o stare de nelinişte a cuprins întregul liceu. Intrarea în unitatea de învăţământ s-a făcut de această dată printr-un singur loc. Potrivit informaţiilor obținute pe surse de jurnaliştii TVR, adolescentul ar fi suferit o depresie, iar în urmă cu câteva zile i-ar fi spus mamei sale că ar vrea să stea de vorbă cu un psiholog, moment în care părinții ar fi început să caute un specialist. Profesoara de japoneză a scăpat, ca prin minune, cu viaţă. Unitatea de învăţământ a deschis propria anchetă, iar Ministerul Educaţiei a transmis că o monitorizează atent, astfel încât să fie respectate toate prevederile legale. Ceilalţi profesori sunt îngroziţi, iar psihologii încearcă să înţeleagă motivele gestului agresiv şi să le ofere sprijin celorlalţi elevi, martori ai atacului. Şcoala nu a oferit până acum un punct de vedere legat de acest incident grav.
––––––––––––––––––––––––––––––––––
Parchetul a anunţat joi că a sesizat judecătorul de drepturi şi libertăţi de la Tribunalul Bucureşti cu propunerea de arestare preventivă a elevului pentru o perioadă de 30 de zile.
Anchetatorii susţin că elevul a premeditat atacul şi a făcut planuri în legătură cu modul în care urma să acţioneze.
Elevul a fost audiat, joi, timp de trei ore la Parchetul Tribunalului București, iar judecătorii urmează să decidă cu privire la propunerea procurorilor de arestare preventivă.
Potrivit unor surse apropiate anchetei, băiatul ar fi declarat în cadrul audierilor că o considera ”insuportabilă pe profesoara de japoneză”. Aceasta ar fi fost profesor suplinitor și ziua în care s-a întâmplat incidentul ar fi fost ultima de cursuri la acea clasă, deoarece profesorul titular urma să revină din concediul de creștere a copilului.
Profesoara atacată este bine și a revenit la școală.
Adolescentul a petrecut noaptea în arestul central, fiind supravegheat atent pentru a nu face un gest nesăbuit.
Băiatul, spun sursele, nu mai doarea să fie văzut ca un copil bun, ca un elev excepţional şi îşi dorea să facă ceva pentru care să fie pedepsit.
Elevul s-a mutat la Liceul Creangă pentru că dorea să învețe japoneza. Era foarte apreciat de profesori.
Elevul ar fi suferit de depresie
În urmă cu câteva luni, elevul ar fi fost cuprins de depresie și considera că nu merită laudele pe care le primea. I-a venit ideea că dacă omora pe cineva ar fi fost pedepsit extrem de dur.
În urmă cu câteva zile, a decis să facă pasul decisiv în paralel cu o solicitare către părinți că ar vrea să fie consultat de un psiholog.
Părinții ar fi început să caute un specialist.
Și-a întrebat colegii dacă merită să o omoare pe profesoară
Înaintea orei de japoneză, colegii elevului ar fi glumit pe un grup de whatapp că ar fi bine ca profesoara să nu se prezinte la oră, din diverse motive, pentru că urma un test dificil.
Elevul ar fi găsit în aceste glume elementul care l-ar fi împins către înjunghiere. S-ar fi interesat ce pedeapsă riscă și ar fi aflat că un minor de 16 ani nu face pușcărie pe viață pentru omor.
Acesta s-ar fi ridicat pur și simplu din bancă și ar fi lovit-o pe profesoară cu un cuțit, potrivit surselor din anchetă. În dialogurile cu ceilalți colegi elevul ar fi întrebat dacă ar merita să o omoare pe profesoara de japoneza. Elevii liceului sunt uluiți de cele întâmplate.
Unitatea de învăţământ a deschis propria anchetă, iar Ministerul Educaţiei a transmis că o monitorizează atent, astfel încât să fie respectate toate prevederile legale.
Colegii elevului sunt șocați
Colegii elevului au primit consiliere din partea consilierului școlar al unității de învățământ.
Colegii si cadrele didactice sunt ingroziți, iar psihologii încearcă să înțeleagă motivele gestului agresiv și să le ofere sprijin celorlalți elevi, martori ai atacului.
Am încercat să luam legatura cu reprezentanții liceului, însă până acum nu am reusșit să obținem un punct de vedere legat de acest incident grav.
Psiholog: Acest gest înseamnă sfidarea autorităţii profesorului
Consultat de stirile TVR, psihologul criminalist Tudorel Butoi, explica ce a vrut să demonstreze elevul cu un asemenea gest.
Tudorel Butoi: Acest gest înseamnă sfidarea autorităţii profesorului, o sfidare a climatului de educaţie şi de disciplină din şcoală. Sigur că analiza detaliată va evidenţia probleme legate de structura sigur temperamentală ,caracterială în formare.”
Nistor: Părinții preocupați de problemele personale uită să mai fie atenţi la copii
Sindicaliștii din educație spun că fenomenul violenței în școli are rădăcini mai adânci în societate.
Marius Nistor este președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”: Cu lipsa unui control eficient din partea părinţilor care de multe ori preocupați de problemele personale uită să mai fie atenţi vizavi de ceea ce fac copiii acasă, de ceea ce fac copiii în afara casei ajungem la o astfel de situaţie de o gravitate fără precedent. Nu mai putem vorbi de o autoritate a cadrului didactic. Nu mai există.
Sindicaliștii din poliție consideră ca un astfel de incident este consecința lipsei verificărilor pe care ar trebui să le facă oamenii legii în școli.
Elevul care a atacat-o pe profesoară și colegii care au fost martori, împreună cu părinții lor, au fost duși la serviciul omoruri unde au loc audieri în acest caz.
Ministrul Educației consideră ca incidentul este regretabil
Ministrul Educatiei consideră că incidentul de la Liceul Ion Creangă din Capitală este regretabil și reprezintă un semnal de alarmă în ceea ce privește siguranța în mediul școlar.
Ligia Deca condamnă orice act de agresiune din scoală și atrage atenția ca inițiativele instituționale trebuie dublate de o atitudine responsabilă a tuturor celor implicați în educație și de un parteneriat real școală-familie.