„Dreptul de a te deconecta”. Australia, țara în care angajații pot să ignore apelurile și mailurile de muncă în afara orelor de program
Australienii au început săptămâna cu mai puține responsabilități. O nouă lege le oferă „dreptul de a se deconecta” după terminarea programului de lucru. Aceasta a intrat în vigoare ieri și le permite angajaților să nu mai răspundă la emailuri, apeluri sau alte cerințe de muncă în afara orelor de lucru.
Autoritățile și organizațiile de muncă din Australia speră cA această legislație să îmbunătățească sănătatea mentală și să reducă stresul angajaților, oferindu-le posibilitatea de a se relaxa și de a se reconecta cu viața lor personală după o zi de muncă.
Cum s-a ajuns la adoptarea acestei legi? Ei bine, un studiu publicat anul trecut a arătat că australienii lucrau, în medie, 281 de ore suplimentare neplătite pe an. Această constatare a evidențiat presiunea crescândă asupra angajaților, care se simțeau obligați să fie mereu disponibili pentru sarcinile de serviciu, chiar și în afara programului oficial de lucru. Acesta este doar unul dintre motive și poate cel mai concret.
Legea australiană de fapt nu interzice angajatorilor să își contacteze angajații după terminarea programului de lucru, dar le oferă angajaților dreptul de a nu răspunde, cu excepția cazului în care refuzul lor este considerat nerezonabil. Aceasta înseamnă că, deși angajatorii pot trimite mesaje sau solicita răspunsuri, angajații au libertatea de a ignora aceste solicitări dacă ele apar în afara orelor de lucru oficiale.
Dar ce se întâmplă dacă între angajator și angajat se naște un conflict? Legea stabilește că orice dispută legată de acest „drept de a se deconecta” trebuie mai întâi încercată să fie rezolvată pe cale amiabilă între patron și angajat. În cazul în care părțile nu reușesc să ajungă la un acord, atunci Comisia australiană pentru muncă echitabilă poate interveni pentru a soluționa conflictul.
Dacă se ajunge la intervenția Comisiei australiene pentru muncă echitabilă, specialiștii instituției pot emite 2 ordine clare: una prin care îi poate ordona angajatorului să înceteze contactarea angajatului în afara programului de lucru, iar celălalt, în situația în care refuzul angajatului de a răspunde la solicitările venite după orele de lucru este considerat nerezonabil, îl poate obliga pe angajat să răspundă.
Cine nu respectă ordinul își asumă! Angajatul poate fi amendat cu până la 19.000 de dolari australieni, adică undeva la 13 mii de dolari americani, iar companiile pot primi amenzi de până la 94.000 de dolari australieni. Aceste sancțiuni sunt menite să asigure conformitatea cu noile reglementări și să protejeze atât drepturile angajaților, cât și interesele angajatorilor într-un mod echitabil.