Controversele marelui șantier al planşeului Unirii din centrul Capitalei. Autorităţile locale nu se pun de acord asupra urgenţei lucrărilor. Specialiştii recomandă restricții de circulație în zonă
Consolidarea planşeului Unirii din centrul Capitalei mai are de aşteptat. Autorităţile locale nu se pun de acord asupra urgenţei lucrărilor. Primăria Sectorului 4 susţine că structura a ajuns într-o stare de degradare avansată și trebuie renovată cât mai repede, pentru a evita un dezastru. Edilul Capitalei anunţă însă că va da autorizaţie numai după ce va primi expertiza completă. Între timp, specialiştii recomandă restricții de circulație în zonă.
Arcade betonate, pe alocuri sparte, țesături macabre de fiare contorsionate, goluri căscate în pereți. Iată un altfel de peisaj al Bucureștiului, unul pe care, de obicei, numai apa Damboviței îl străbate, traversând Piața Unirii pe o lungime de 360 de metri. Uriașul planșeu a fost construit în 1935 și consolidat în anii 80. Iar acum ar trebui refăcut.
Ionuț Radu Răcănel, conferenţiar, Universitatea Tehnică de Construcţii, Bucureşti: Făcând o evaluare preliminară, sigur de costuri, între ce ar fi însemnat consolidarea și lucrul subteran, și ceea ce ar însemna o structură nouă, evident că varianta cu structura nouă a ieșit în avantaj.
De câțiva ani însă refacerea acestuia a generat discuții aprinse între administrația Sectorului 4 și cea a Capitalei. Și de această dată, de la distanță, cei doi primari s-au contrazis în privința urgenței lucrărilor.
Daniel Băluță, primarul Sectorului 4: Au apărut zone în care nivelul de degradare a ajuns în punctul numărul 5, astfel încât din păcate pentru noi toți, așa cum vedeți, această lucrare reprezintă un risc major pentru bucureșteni.
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei: Legea spune că autorizațiile în regim de urgență se emit doar dacă expertul spune că e pericol public. Nu există asta în expertiză. Și doar pentru chestiuni punctuale.
Expertizele făcute până acum au arătat că există degradări ale betonului, coroziunea armăturilor, fisuri în elemente structurale, dar fără să iasă în evidență un pericol iminent. Există deja și estimarea de timp pentru cât ar dura șantierul din Piața Unirii.
Rosetel Prodănescu, reprezentant al antreprenorului: Va dura doi ani de zile. Suntem pregătiți să intervenim, să lucrăm în două schimburi, în trei schimburi, cât e nevoie.
Șoferii sunt cei mai pesimiști, și cu privire la șantier, și în privința îngreunării traficului în zonă.
Specialiștii care au expertizat planșeul de deasupra râului Dâmbovița din Piața Unirii, și care au concluzionat că starea acestuia de degradare e foarte avansată, au făcut și recomandări pentru traficul rutier din acest pertimetru până când întreaga infrastructură va fi total refăcută. Astfel, Piața Unirii ar trebui să fie stabătută numai de mașini cu o greutate de cel mult 10 tone, viteza acestora să fie restricționată la cel mult 30 de kilometri pe oră, iar distanța între autovehicule să fie de cel puțin cinci metri.
Piața Unirii e tranzitată zilnic de cel puțin 100.000 de mașini. Dar un eventual șantier ar avea și alte provocări, precum rețelele edilitare și în special magistrala de metrou.