Cerul Franței, securizat complet pentru ceremonia de deschidere a Olimpiadei. Circulația trenurilor de mare viteză, sabotată vineri, restabilită pe unele tronsoane
Cerul Franței a fost complet eliberat de orice aeronavă vineri, în timpul ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice, ca măsură majoră de securitate. Radarele au arătat cum traficul aerian a ocolit spațiul Franței, pentru a preveni orice amenințare.
Franţa mobilizează resurse importante pentru siguranţa publicului şi a sportivilor în timpul Jocurilor Olimpice. Ieri, căile ferate franceze au fost ţinta unui „atac masiv”, aşa cum l-au numit autoritățile, iar circulaţia trenurilor de mare viteză a fost paralizată chiar în ziua deschiderii Jocurilor Olimpice.
Au fost acte de sabotaj simultan pe cele mai importante axe feroviare.
Doar într-un singur caz, atacul asupra zonei sud-est a fost dejucat la timp de agenţiile de securitate.
Peste 800.000 de călători au fost afectați de blocarea magistralelor.
Circulaţia trenurilor de mare viteză a fost restabilită semnificativ sâmbătă, dar revenirea la normalitate este prevăzută pentru luni.
Anunţul a fost făcut de Societatea Naţională de Căi Ferate, care garantează transportul pentru toate echipele ce participă la Jocurile Olimpice de la Paris, precum şi pentru personalul acreditat.
Tronsonul Est, care acoperă liniile de la Paris în direcţiile Luxemburg şi Strasbourg, funcţionează normal începând cu ora locală 06.30.
Nu acelaşi lucru se întâmplă cu alte două tronsoane, al Atlanticului şi de Nord, care, de asemenea, au fost afectate de atacuri ce au constat în incendierea echipamentelor de semnalizare a liniilor TGV în 3 puncte strategice.
În Nord, tronson ce acoperă liniile de la Paris spre Lille, Londra, Bruxelles, Ţările de Jos şi nordul Germaniei, aproximativ 70% din trenurile se află în grafic, dar cu întârzieri între una şi două ore, pentru că trebuie deviate de pe linia convenţională.
Sâmbătă circulau pe aici doar o treime din trenurile programate.
De asemenea, sunt în circulaţie 70% din TGV-urile de pe linia Atlanticului, cele care merg de la Paris în Bretania şi alte destinaţii din sud-vestul Franţei, precum Bordeaux, Toulouse sau frontiera spaniolă a Ţării Bascilor. Această linie a fost cea mai afectată vineri şi nu a putut fi repusă în funcţiune până după-amiază decât în foarte mică măsură.
Un purtător de cuvânt al SNCF a declarat pentru agenția EFE, citată de Agerpres, că se estimează „o revenire la normalitate luni”.
Al patrulea mare coridor al TGV francez, cel din sud-est, care merge de la Paris spre Lyon, Marsilia sau Barcelona, nu a fost perturbat de sabotaje, deşi a fost descoperită şi acolo o tentativă. Angajaţi de la SNCF au surprins un grup de indivizi care au fugit cu o camionetă și care au încercat să incendieze o altă infrastructură de semnalizare.
Autorităţile nu au dat detalii privind mersul anchetei. Investigațiile sunt centralizate de Parchetul din Paris şi coordonate de sub-direcţia Antitero a Poliţiei (SDAT).
Nici membrii guvernului nu au dorit să facă speculaţii în legătură cu pista despre care se vorbeşte cel mai mult în presă privind atribuirea atacurilor unui grup de extremă-stânga.
Ministrul Transporturilor, Patrice Vergriete, şi preşedintele SNCF, Jean-Pierre Farandou, intenţionează să facă declaraţii pentru presă duminică, pentru a oferi mai multe detalii despre măsurile luate pentru a restabili complet serviciul.