Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență: Rusia a declanșat un război electronic de bruiaj pe teritoriul României

20 mai 2024, 09:45 (actualizat 20 mai 2024, 21:15)

Rusia a declanşat un război electronic de bruiaj pe teritoriul României, prin care ameninţă siguranţa zborurilor şi navigaţiei în regiune. Sunt datele unui raport al Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă din care reiese că estul ţării e cel mai afectat de aceste operațiuni de bruiaj ale Federaţiei Ruse. Consecinţele pot fi dezastruoase: de la pierderi financiare masive și coliziuni între nave pină la pierderi de vieţi omeneşti.

Prin tehnicile avansate de bruiaj folosite, Rusia perturbă sistemele globale de navigaţie prin satelit din zona Mării Negre, susţin experţii Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă. Sunt afectate astfel, securitatea şi funcţionarea porturilor, dar și procedurile de încărcare şi descărcare a mărfurilor. În cazuri grave se pot produce accidente aviatice şi maritime.

Adrian Duță, vicepreşedintele Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă: În cazul bruiajului de navigație, sistemul care vine de la sateliți este diminuat sau, în cazul spoofing-ului, este alterat și introduce o poziție falsă a navelor, fie că sunt la nivelul mării sau sunt în aer. Confuzia creată și pozițiile false privind poziția avionului sau a navei poate conduce inclusiv la coliziuni.

Zonele în care se poate constata o perturbare masivă a sistemelor de navigaţie aeriană sunt cu precădere cele de de la graniţa de est, iar pe harta roşie a interferenţelor GPS au apărut localităţi precum Galaţi, Bacău, Iaşi sau Constanţa. Chiar dacă navigaţia civilă este afectată, Armata Română are capacitatea de a contracara atacurile electronice declanşate de Rusia, susţin analiştii militari.

Virgil Bălăceanu, fost comandat al Brigăzii Multinaționale din sud-estul Europei: Spre deosebire de zona Baltică, din zona Mării Negre nu am mai primit semnale că au apărut perturbări serioase care au afectat zborurile civile şi navigaţia în Marea Neagră. Dar este o prezenţă a acţiunilor de război electronic ale Federaţiei Ruse. Ei, de fapt, şi-au şi dezvoltat aceste capabilităţi orientate mai ales către contracararea mijloacelor de lovire a dronelor şi a sistemelor de muniţie inteligentă de care dispun ucrainenii.

Adrian Duță, vicepreşedintele Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă: Aceste lucruri sunt cunoscute la nivel militar foarte bine și semnalul este de cele mai multe ori criptat, de aceea nu sunt atât de eficiente sistemele acestea de bruiaj.

Federaţia Rusă perturbă, de asemenea, sistemele de ghidare GPS ale dronelor şi armamentului de precizie ale NATO, mai arată raportul Centrului Euro-Atlantic pentru Rezilienţă. Astfel, în 2021, trei nave de război ale Alianței au apărut pe poziţii GPS falsificate în largul coastei Crimeei, iar mai multe vase comerciale au fost în aceeași situație, poziţiile lor trasând electronic litera „Z”, simbolul invaziei ruseşti în Ucraina.


Centrul este o structură de expertiză cu sediul la București, care operează în sprijinul NATO, al Uniunii Europene și al partenerilor internaționali.

Documentul se numește “Cât de periculoase sunt atacurile electromagnetice ale Federației Ruse pentru apărarea civilă?” și este elaborat și publicat de Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență, sub coordonarea autorilor Sînziana Iancu și Paul Mândraș, doi experți cu pregătire și experiență în domeniul militar și al informațiilor de apărare.

CITIȚI documentul Cât de periculoase sunt atacurile electromagnetice ale Federației Ruse pentru apărarea civilă?

Informațiile cuprinse în acest raport de 44 de pagini vorbesc în principal despre pericolul reprezentat de “capacitățile avansate de război electronic dezvoltate de Forțele Armate ruse”. Acestea – spun autorii – “reprezintă o amenințare la adresa integrității sistemelor GNSS (sistemele globale de navigație prin satelit /Global Navigation Satellite System – n.r) , utilizând tehnici avansate de bruiaj (jamming) și spoofing pentru a perturba funcționarea acestora”. Concret, autorii susțin că “războiul electronic, care implică utilizarea semnalelor electromagnetice pentru a identifica, intercepta și perturba operațiile adversarului, a devenit un element central al invaziei Federației Ruse în Ucraina, afectând însă și statele NATO”. Documentul vorbește pe larg despre aceste “capacități avansate de război electronic dezvoltate de Forțele Armate ruse, inclusiv utilizarea sistemelor R-330Zh, Borisoglebsk-2 și Zhitel pentru bruiajul semnalelor GPS și protecția propriei infrastructuri strategice”.


Ce fac aceste sisteme de bruiaj și care sunt riscurile de securitate la adresa României?

“Implementarea dispozitivelor de bruiaj GPS în zonele de coastă ale Mării Negre și Mării Baltice compromite securitatea și funcționarea optimă a porturilor, generând riscuri de falsificare a sistemelor de telecomunicații și, în cazuri mai grave, conducând la coliziuni între nave. Acest lucru perturbă procedurile de încărcare și descărcare a mărfurilor, având potențialul de a genera pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro. Mai mult, bruiajul poate afecta dronele și aeronavele care operează în aceste zone, compromițând astfel siguranța aeriană și maritimă în regiune Pe termen mediu și lung, interferențele electromagnetice ale Federației Ruse pot destabiliza semnificativ sistemele de navigație ale României, în special în Dobrogea și Moldova, afectând astfel siguranța zborurilor și navigației. Perturbarea comunicațiilor și a navigației poate duce la creșterea riscului de accidente aviatice și maritime, împiedicând operațiile de transport și provocând pierderi economice semnificative. De asemenea, astfel de acțiuni pot afecta infrastructura de telecomunicații și pot submina securitatea națională prin culegerea de informații sensibile și inducerea în eroare a sistemelor de apărare”.

Estul României, în raza de acțiune a bruiajelor Rusiei

Raportul invocă datele publicate de website-ul GPSJAM, care documentează activitatea de blocare a semnalelor GPS. “Astfel, la data de 03 mai 2024, zonele de pe teritoriul românesc în care se arată o perturbare masivă a sistemelor de navigație aeriană sunt cu precădere cele de graniță, în localitățile Galați, Bacău, Iași, dar și în Constanța.

La data de 02 mai 2024, Bacău, Galați, Tulcea și Constanța sunt “înroșite”. Exceptând zilele de 15, 21 și 22 din luna aprilie, când și Bacăul a fost inclus pe harta roșie a interferențelor sistemului GPS, Galați, Tulcea și Constanța sunt cele mai vizate, fiind aflate în “zona roșie” a hărții. În perioada 09-10 aprilie 2024, au apărut semnale de interferențe GPS și în zona Iași”, spun autorii documentului citat. De asemenea, este citată în raport și o declarație din septembrie 2023 a generalului Daniel Petrescu, șeful Statului Major al Armatei Române de la momentul respectiv, care, cu ocazia unui forum al Centrul Euro-Atlantic pentru Reziliență, “a avertizat împotriva pericolelor de navigație pe care le prezintă aceste interferențe și a acuzat Federația Rusă că obstrucționează în mod constant comunicațiile GPS inclusiv pentru navele din zona maritimă română. Acest lucru, coroborat cu tulburările din regiunea Mării Negre, a transformat zona într-un centru al activităților militare rusești”. Autorii documentului ridică problema riscurilor de natură militară pe care le ridică acțiunile Rusiei și eventualele contraacțiuni ale Aliaților. “Din punct de vedere geopolitic, astfel de acțiuni ar putea tensiona relațiile dintre Federația Rusă și statele occidentale, deoarece bruiajul sistemelor de navigație este perceput ca un act ostil. Acesta poate fi interpretat ca un semn al intențiilor agresive, indicând un potențial conflict sau tensiuni crescânde. Mai mult, folosirea bruiajului pentru a destabiliza sistemele occidentale și pentru a colecta informații poate fi privită ca un act de spionaj și intimidare. Acest lucru poate duce la adoptarea de contramăsuri, la sancțiuni și la întărirea alianțelor dintre statele occidentale pentru a contracara astfel de amenințări, generând un climat geopolitic mai tensionat și mai instabil”, se afirmă în Raport.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite