Cât de liber mai e liberul arbitru pe internet? Algoritmii ne spun când și ce să cumpărăm

28 noiembrie 2023, 11:41 (actualizat 6 decembrie 2023, 08:02)

Spre deosebire de capitalismul tradițional, care produce bunuri și servicii pentru a satisface cererea directă, capitalismul de supraveghere face mai mult de atât. El învață și dirijează comportamentele de consum ale utilizatorilor prin intermediul datelor colectate online.

Adică marile companii – Amazon, Google, Meta sau Apple – adună la fiecare click, la fiecare secundă în plus petrecută pe o postare, pagină ori produs, informații detaliate despre noi. Practic, fiecare mișcare pe care noi o facem în mediul online lasă urme și indicii despre preferințele și interesele noastre, despre obiceiurile noastre, care sunt împachetate de acești algoritmi și de aici se generează un profil detaliat pentru fiecare utilizator în parte.

Marile companii care dețin astfel de informații oferă afacerilor în căutare de clienți publicul perfect. Un fel punct ochit, punct lovit. Aceste profiluri sunt apoi utilizate pentru a prezice și influența comportamentul de cumpărare. Adică discutăm despre un consumerism intensificat, unde utilizatorii sunt încurajați să cumpere mai mult și mai des, chiar și lucruri de care nu au nevoie sau, poate, pe care nu și le doreau.

Există o zicală în lumea digitală care spune că, dacă nu plătești pentru un produs, atunci tu ești produsul. Aceasta reflectă ideea că, în loc să plătească direct pentru servicii, utilizatorii „plătesc” cu datele lor personale și cu atenția lor. Și este interesant mai cu seamă acum de când Meta ne propune variante de abonament pentru a nu mai fi bulversați de reclamele pe care ni le livrau prin vânzarea datelor noastre. Iar acum tot noi plătim ca să ne ferim de reclame.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite