Cafeaua, tot mai scumpă în toată lumea. La sortimentul arabica, prețul a urcat cu peste 20% în acest an

28 martie 2025, 07:27 (actualizat 28 martie 2025, 14:43)

Cererea mare de cafea, problemele din lanțurile de aprovizionare și evoluția prețurilor la nivel global creează un context complicat pentru comercianți. Cafeaua devine tot mai mult un produs de lux pentru unii consumatori, iar valul de scumpiri care afectează piețele internaționale începe să se simtă mai peste tot.

Prețurile globale la cafeaua arabica – adică sortimentul premium, cel preferat de mulți consumatori – au urcat cu peste 20% doar în acest an, după un salt spectaculos de 70% în 2024.

Totul are legătură cu problemele din Brazilia, cel mai mare producător de cafea arabica din lume, care a fost afectat de una dintre cele mai grave secete din istorie. Iar când boabele crude de cafea reprezintă, în medie, aproximativ 40% din costul angro al unei pungi de cafea, este ușor de înțeles de ce prețurile cresc și la raft.

Iar creșterile nu sunt doar o amenințare viitoare, ci deja se simt în prețurile practicate de marii jucători. Potrivit unor documente consultate de Reuters, o companie braziliană care se ocupă cu prăjirea cafelei a crescut prețurile cerute clienților cu 14,3% în luna martie. Asta după ce în ianuarie le-a majorat cu 11%, iar în decembrie cu încă 10%. Cu alte cuvinte, scumpirea cafelei vine în valuri.

În condițiile actuale, mulți consumatori încep deja să caute alternative mai ieftine. Firmele care se ocupă cu prăjitul cafelei sunt tot mai îngrijorate că, în fața unui buget tot mai strâns, clienții ar putea renunța la brandurile consacrate și să se orienteze către variante mai ieftine – inclusiv mărcile proprii ale supermarketurilor.

Tendința se vede clar în cifre: între 2021 și 2024, cota de piață a mărcilor proprii de cafea a crescut cu 13% în SUA, ajungând la 23,12% din totalul pieței.

Iar efectele nu s-au lăsat așteptate. Potrivit datelor firmei de cercetare de piaţă Nielsen, volumul cafelei vândute în America de Nord și Europa – cele mai mari piețe de consum din lume – a scăzut cu 3,8% anul trecut, în timp ce prețurile au crescut cu 4,6%.

Așadar, chiar și pentru băutura care ne trezește diminețile, prețul începe să conteze tot mai mult.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite