„Bună. Poți să îmi împrumuți 1.800 de lei? Ți-i dau mâine” – noua țeapă de pe WhatsApp
Atenție la mesajele pe care le primiți în această perioadă pe WhatsApp. Hackerii au învățat să spargă conturile de pe rețeaua de mesagerie, apoi cer cunoscuților din agendă să transfere bani. Specialiștii în securitate cibernetică spun că astfel de fraude nu ar fi posibile fără ca victimele să aibă o parte de vină.
Cristi a primit în ultima perioadă mai multe mesaje pe aplicația WhatsApp, în care persoane cunoscute din agendă îi cereau să le transfere diverse sume de bani. Erau mesaje false, trimise de hackerii care i-au spart contul. Cristi a fost vigilent și nu a căzut în plasa escrocilor.
Eu mai întâi dau telefon. Mă asigur că este vorba despre ceva real.
Dau un telefon și mă asigur că nu e o înșelăciune. Sunt atentă, în general, deși nu bag mâna în foc că nu pot fi păcălită.
„Bună. Poți să îmi împrumuți 1.800 de lei? Am nevoie pe cardul meu sau pe Revolut. Ți-i dau mâine.” – așa sună multe dintre mesajele primite de victime pe WhatsApp, ca fiind din partea apropiaților, după ce acestora le-a fost sparte conturile. Metoda de înșelăciune mai este cunoscută și ca „Schema 1.800”, după suma de bani cerută în majoritatea cazurilor. Specialiștii în securitate cibernetică spun că victimele nu au cum să rămână fără bani, fără a avea și ele o parte din vină.
Silviu Stahie, specialist în securitate informatică: Atunci când instalezi WhatsApp pe telefonul tău, ți se trimite un sms de securitate ca să verifice dacă într-adevăr telefonul respectiv este al proprietarului. Atacatorii încearcă să se înregistreze în WhatsApp utilizând numărul de telefon al victimei și bineînțeles că victima va primi acel sms. Și cumva el trebuie să te păcălească ca tu să îi dai acel cod. Trebuie să spunem foarte clar că WhatsApp nu este vulnerabil la orice hacker. Întotdeauna au nevoie de ajutorul victimelor.
Pentru a nu cădea însă în plasa infractorilor, și polițiștii au câteva recomandări.
Laura Voicu, Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității: De cele mai multe ori, mesajele pe care oamenii le primesc sunt dintre prieteni sau din cercul de rude. Este foarte ușor să dăm un telefon și dacă nu ni se răspunde instant, să așteptăm până când primim un răspuns și o confirmare. De obicei răufăcătorii aplică termenul de urgență și ulterior spun că au contul blocat și trebuie să îmi trimiți în alt cont. Nu picăm pradă unor astfel de situații.
Indiferent de formă, tentativele de fraudă cibernetică au o serie de caracteristici comune: Mesaje text pe care nu le-am cerut și care vin de la numere necunoscute, se cere o acțiune de urgență, se indică plăți, se cer bani sau date personale, multe dintre mesaje conțin linkuri sau atașamente suspecte care nu trebuie deschise.