BERD și UE sprijină proiectul de reabilitare a căilor ferate din Republica Moldova

Reabilitarea tronsoanelor care aparțin Coridorului Feroviar Nord-Sud al Moldovei va stimula dezvoltarea economică a Moldovei și va facilita transportul mărfurilor din Ucraina către Uniunea Europeană prin Moldova, relatează tvrmoldova.md.
Cele două state, Ucraina și Moldova, au primit statutul de candidat la UE în 2022.
Proiectul a fost lansat în cadrul reuniunii anuale a BERD de la Samarkand din 2023 de către președintele BERD, Odile Renaud-Basso, și de vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis.
Finanțarea Uniunii Europene vine prin Componenta de răspuns rapid a Instrumentului de vecinătate, dezvoltare și cooperare internațională – Europa globală (NDICI – GE).
Căile Ferate din Moldova vor fi responsabile de implementarea proiectului.
De când Rusia a invadat Ucraina în februarie 2022, incertitudinea cu privire la viabilitatea exportului pe mare a producției de cereale a Ucrainei în cantități mari a impulsionat eforturile de a identifica rute alternative care să asigure securitatea alimentară globală.
Proiectul urmărește să asigure creșterea potențialului logistic și de tranzit al Moldovei și sporirea eficienței operaționale a infrastructurii regionale prin reabilitarea infrastructurii feroviare, pentru început a tronsonului feroviar Vâlcinet – Bălți – Ungheni din Moldova, iar apoi, în a doua fază a lucrărilor, a tronsonului Chișinău – Cainari.
De asemenea, proiectul va contribui la securitatea alimentară, facilitând accesul mărfurilor ucrainene la cel mai mare port operabil din Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulativă care poate absorbi o parte semnificativă a nevoilor de export ale Ucrainei.
Transportarea acestor mărfuri pe calea ferată va reduce, de asemenea, emisiile de carbon ale Moldovei. În prezent, capacitatea redusă a rețelei înseamnă că majoritatea mărfurilor spre vest din Ucraina, prin Moldova, sunt transportate utilizând infrastructura rutieră, care consumă mai mult carbon. Proiectul va crește capacitatea rețelei și va ridica restricțiile de viteză.
BERD, cel mai mare investitor instituțional al Republicii Moldova, a oferit până în prezent peste 2 miliarde de euro în 163 de proiecte.