Anchetatorii continuă cercetările la locul exploziei din Călimănești. Conducta era mai sus decât adâncimea prevăzută de norme. Autostrada A7 supratraversează conducta de gaz
Echipe de specialiști, criminaliști, topometriști și fizicieni fac măsurători amănunţite la locul unde s-a produs tragedia. Au coborât inclusiv în craterul format de suflul exploziei. Surse Transgaz ne-au dezvăluit că măsurătorile arată că, în zona în care a avut loc explozia, adâncimea la care se afla conducta era între 60 de centimetri și un metru.
Reprezentanții Transgaz ne-au explicat că distanța de doar 60 de centimetri față de sol, atât cât era la unul dintre capetele unde s-au făcut lucrările, înseamnă doar jumătate față de adâncimea optimă.
Alex Macoveiciuc, purtător de cuvânt Transgaz: (n.r., întrebare: Acea valoare de 0,6 metri unde apare?) În locul unde s-a întâmplat incidentul, unde s-a făcut decopertă, există o diferenţă de nivel între nivelul solului la o distanţă mai mare de locul incidentului şi efectiv acolo unde sunt, de exemplu, utilajele afectate de suflul exploziei. Valoarea de îngropare, din partea superioară a ţevii, până la sol, trebuie să fie de cel puţin un metru. Pe toate măsurătorile pe care le-am făcut noi, înainte şi după, acolo unde terenul nu a fost afectat în vreun fel de lucrări, valorile astea sunt respectate.
Transgaz mai susține că firma de construcții care execută lucrările la autostradă nu avea avizul de relocare a conductei.
Alex Macoveiciuc, purtător de cuvânt Transgaz: Constructorul nu a respectat prevederile din avizul de amplasament, pe care noi l-am emis. Avizul presupune următorii paşi care trebuiesc îndepliniţi: proiectul tehnic de relocare, care trebuie aprobat de către Transgaz, ceea ce nu s-a întâmplat, relocarea efectivă a conductei şi apoi lucrările de execuţie ale drumului.
În același aviz, este specificat și faptul că nu poate fi amplasat un șantier și nici executată vreo lucrare pe o distanţă de 20 de metri în stânga și în dreapta conductei, din motive de siguranță.
Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea: Utilajele prelevează probe pentru specialiștii de la INSEMEX. Urmează ca aceștia să le preia și să le ducă în laborator pentru expertiză.
Eliza Botezatu, inspector șef ITM Focșani: S-a demarat procedura cercetării, s-au pus o parte din documente la dispoziţia inspectorilor de muncă, se vor lua declaraţii de la toţi lucrătorii, e doar începutul.
NICOLAE PÎRCĂLĂBESCU, prim-procuror adjunct, Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea: Nu ştiu dacă putem începe audierile imediat după finalizarea cercetărilor. Urmează să facem o adresă la societăţile implicate, să stabilim persoanele care au avut responsabilităţi în activităţile desfăşurate şi ulterior o să trecem la audierea lor.
Firma constructoare este deținută de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu. Până acum, acesta nu a făcut nicio declarație publică după tragedia de miercuri.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Polițiștii de la Institutul Național de Statistică au stabilit care este traseul magistralei de gaze și l-au marcat cu conuri din plastic. Conducta a fost dezgropată de specialiștii de la TRANSGAZ.
Autostrada A7 supratraversează conducta de gaz. Se fac cercetări pentru a stabili adâncimea la care se află după lucrările executate de constructor. Într-un capăt al austostrăzii, adâncimea pare să fie de aproximativ un metru. În capătul unde a avut loc explozia se află la o adâncime de 0,6 metri față de suprafața solului. Normele TRANSGAZ prevedeau că aceasta ar fi trebuit să fie la o adâncime de un metru. Din punctul superior al părții concave a conductei pănă la suprafața terenului trebuia să fie un metru. Punctul de vedere neoficial încă în urma primelor măsurători făcute de specialiștii TRANSGAZ este că magistrala s-ar fi ridicat în timplul exploziei de la adâncimea la care era inițial.
Conducta ar fi trebuit să fie protejată în stânga și în dreapta de orice fel de lucrare pe o distanță de 20 de metri în stânga și în dreapta. Potrivit TRANSGAZ, constructorul, prin firma subcontractoare, avea obligația să facă proiecte tehnice pentru relocarea conductei de gaz. Aceste proiecte tehnice au fost respinse de consiliul TRANSGAZ în trei rânduri. Ieri urma să fie prezentat încă o dată acest proiect tehnic. A fost prezentat și a fost respins pentru a patra oară.
Datele topometrice, coordonatele prin satelit ale conductei magistrale au fost trimise autoritățile județului Vrancea, președintelui Consiliului Județean și Prefecturii Vrancea pentru a se ști unde nu este voie să se lucreze.
Probele adunate vor fi prezentate procurorilor de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea care deocamdată au deschis un dosar penal in rem pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și distrugere din culpă, neluarea și nerespectarea măsurilor de siguranță în muncă. Și Inspectoratul Teritorial de Muncă va face un raport în legătură cu acest incident grav.
Patru oameni au murit, iar alți cinci au fost răniţi în urma unei exploziei la magistrala de gaze care trece prin apropierea viitoarei autostrăzi. Victimele sunt angajaţi ai companiei care execută lucrări pe şantier şi munceau în schimbul de noapte. Doi răniți sunt supuși unor intervenții chirurgicale la spitale din Capitală.