Amenzi pe litoral, în urma controalelor ANPC. Piedone: Litoralul românesc trebuie să ofere un mediu sigur și civilizat pentru toți turiștii

Cristian Popescu Piedone, în control pe litoral/Foto: ANPC
4 iulie 2025, 19:20 (actualizat 4 iulie 2025, 21:30)

Echipamente defecte în hoteluri, băi cu infiltrații și urme de rugină, produse alimentare expirate, insecte vii și moarte, mucegaiuri, nereguli comerciale și de informare. În mai multe hypermarketuri din Constanța dar și din stațiuni au fost depistate abateri privind respectarea lanțului frigorific, deficiențe grave de igienă, nereguli comerciale și de informare. Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sunt în control pe litoral și deja au dat primele amenzi.

Nu vă mai uitați după oferte! Vă ia cu japca banii din buzunar! Un preț la raft, un preț la casă. Nu există oferte, există doar înșelăciune”, este mesajul de astăzi al președintelui ANPC, Cristian Popescu-Piedone, care este în control pe litoral.

În cadrul Comandamentului Litoral 2025, în data de 4 iulie 2025, au avut loc mai multe controale în mai multe unități din Constanța care funcționează sub sigla: PROFI(Năvodari), MEGA IMAGE, LIDL„, a postat Piedone pe pagina sa de Facebook.

Principalele nereguli identificate în hypermarketurile verificate

• Abateri privind respectarea lanțului frigorific/ La vitrina de prezentare a produselor a fost măsurată o temperatură de 12°C, deși producătorul indica un interval de păstrare între 0-4°C sau maxim 7°C, ceea ce compromite siguranța alimentelor expuse

• Graficele de temperatură ale agregatelor frigorifice nu erau completate la zi, împiedicând monitorizarea corectă a condițiilor de depozitare

• Depozitare necorespunzătoare/ Ouăle erau depozitate împreună cu alte produse alimentare, contrar normelor privind vecinătatea produselor

• În spațiile de depozitare au fost identificate pânze de păianjen, straturi groase de praf, aglomerări de produse și nerespectarea criteriilor de vecinătate la depozitare

• Deficiențe grave de igienă/ În zona de patiserie/panificație, tăvile și tastele utilajelor nu erau igienizate

• Mai multe agregate frigorifice prezentau zone întinse de rugină, prezență de insecte vii și moarte și exces de mucegai

• La masa caldă, apa utilizată pentru menținerea preparatelor la temperatură optimă conținea impurități, punând în pericol sănătatea consumatorilor

• Nereguli comerciale și de informare

• Au fost identificate diferențe de calibru în defavoarea consumatorului, exemplu: piersici etichetate ca având calibru 35+ mm, dar în realitate măsurând doar 25 mm

• În spațiile de vânzare se aflau fructe și legume depreciate, cu lovituri mecanice, consistență moale sau semne de deshidratare

• S-au constatat promoții înșelătoare, cum ar fi ofertele de tip “5+1” la bere, fără ca produsul de referință să fie disponibil

• Unele produse nu aveau menționată țara de origine, informație esențială pentru consumatori.

În cadrul Comandamentului Litoral 2025, au fost verificați, până acum, peste 40 de operatori economici din zonele turistice de pe litoral, iar inspectorii au constatat lipsa covorașelor antiderapante în băi; Absența plaselor împotriva insectelor; Lipsa informațiilor privind meniul, alergenii și taxa SGR; Alimente expirate, inclusiv produse servite la micul dejun; Produse din carne fără etichete sau fără mențiunea datei deschiderii; Infiltrații în tavane, pereți deteriorați, băi cu mucegai; Vase și rafturi ruginite, tigăi arse, vopsea exfoliată; Congelatoare murdare, cu acumulări excesive de gheață; Lipsa autorizației DSV pentru activitatea de servire a mesei; Lipsa semnalizărilor privind adâncimea piscinelor și a avertismentelor din spațiile de joacă; Echipamente sanitare degradate (ex. robinete cu calcar și rugină); Lipsa verificării metrologice și a meniurilor în format accesibil pentru nevăzători (format 201).

Și joi au fost aplicate amenzi și s-au dispus șase suspendări temporare ale activității ale unor hypermarketuri

Litoralul românesc trebuie să ofere un mediu sigur și civilizat pentru toți turiștii. Vom continua să acționăm ferm ori de câte ori este necesar și nu vom tolera nicio formă de neglijență care poate pune în pericol sănătatea sau drepturile consumatorilor”, a declarat Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC.

Comandamentul Litoral 2025

Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Cristian Popescu Piedone, a deschis luni, la Constanța, Comandamentul Litoral 2025. Pe litoral vor fi detașați, săptămânal, până pe 17 august, câte 40 de comisari ai instituției.

În fiecare săptămână, 40 de comisari vor fi prezenți pe litoral, iar la fiecare săptămână se vor schimba, timp de șapte săptămâni. În fiecare săptămână vin detașați din toată țara, câte unul sau doi de la comisariatele respective, în funcție de organizarea făcută pentru acest comandament’, a declarat, într-o conferință de presă, reprezentantul ANPC.

În cadrul Comandamentului Litoral, deschis până pe 17 august, comisarii detașați vor fi repartizați pe 11 zone: Vama Veche – 2 Mai, Mangalia – Saturn, Cap Aurora – Venus, Jupiter – Neptun, Olimp – 23 August, Costinești – Tuzla, Eforie Nord – Eforie Sud, Techirghiol – Agigea, Mamaia – Sat Vacanță Mamaia, Mamaia – Năvodari, Corbu – Vadu.

Cristian Popescu-Piedone, președintele ANPC: Scopul nostru ca autoritate este să prevenim și să protejăm consumatorul. Dar vom fi extrem de drastici acolo unde limita bunului simț depășește orice fel de imaginație. Din experiența mea, a anilor trecuți, din experiența mea de șapte luni în cadrul autorității, am observat că nu micii negustori sunt problema, ci marii negustori. Nu micile pensiuni sunt problema, ci marile hoteluri. Vorbesc la nivel de țară.

Comisarii ANPC vor fi ‘extrem’ de exigenți, respectând ‘ad litteram’ legile Protecției Consumatorilor.

Cristian Popescu-Piedone, președintele ANPC: Nu sună nici a amenințare, sună a prevenție. Aviz amatorilor care pe litoralul Mării Negre, de la Vamă veche până la Corbu, vor fi depistați, li se va suspenda activitatea, minim 30 de zile în plin sezon este joc închis pentru ei la acest capitol. Nu trebuie decât să se conformeze și să respecte consumatorul

Sancțiuni, prevenire și promovarea celor care respectă legea

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) își reafirmă angajamentul față de consumatorii din România, subliniind faptul că rolul său nu este doar unul de control și sancționare, ci și de îndrumare, prevenție și sprijin activ pentru operatorii economici care respectă legea și consumatorul, subliniază Cristian Popescu-Piedone.

ANPC nu este o sperietoare. ANPC este partenerul cetățeanului, dar și al comerciantului de bună credință. Rolul nostru este să consiliem, să prevenim, dar și să intervenim ferm atunci când este nevoie. De aceea, am introdus în acest an practica exemplelor de AȘA DA și AȘA NU – pentru ca oamenii să vadă concret ce înseamnă un comportament corect față de consumator și ce greșeli nu trebuie tolerate”, a declarat președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone.

Noua abordare a instituției încurajează evidențierea și promovarea celor care respectă legea, consumatorii și standardele de calitate. Astfel, acolo unde inspectorii ANPC constată practici corecte și servicii ireproșabile, acei operatori economici vor fi felicitați public și vor deveni modele de bune practici.

În egală măsură, acolo unde se constată abateri grave sau repetate, măsurile vor fi ferme și proporționale. „Nu ne ferim să spunem AȘA NU – pentru că trebuie să arătăm clar ce nu este în regulă. Aplicăm sancțiuni, dar mai important, oferim și explicații. Fiecare control trebuie să însemne un pas spre mai bine, nu doar o amendă”, a mai adăugat președintele ANPC.

ANPC continuă, astfel, o campanie activă de informare, prevenție și intervenție, sub principiul echilibrului între fermitate și corectitudine. Consilierea și transparența devin instrumente cheie în consolidarea unui climat comercial sănătos, în care consumatorii sunt respectați, iar antreprenorii onești sunt sprijiniți.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite