20 de ani de la explozia devastatoare de la Mihăileşti. Victimele tragediei au fost comemorate. Arafat: Minimalizarea riscului este rolul nostru
Sunt 20 de ani de la explozia devastatoare de la Mihăileşti, pe drumul naţional DN 2 (E85), cea mai mare tragedie produsă pe o șosea din România. Atenție, urmează imagini şi informaţii care vă pot afecta emoțional! Supraviețuitorii și rudele celor care au pierit atunci – 18 persoane, printre care șoferi, pompieri și jurnaliști – s-au întâlnit la locul dezastrului. Au participat la ceremonialul religios și la cel militar, au depus coroane de flori, au aprins lumânări și i-au plâns pe cei dragi dispăruți.
La locul tragediei de la Mihăilești a avut loc un ceremonial religios și militar. Au fost înmânate plachete supraviețuitorilor, celor cinci pompieri, ai exploziei.
În dimineaţa zilei de 24 mai 2004, în jurul orei 4,50, un camion încărcat cu 20 de tone de azotat de amoniu a părăsit partea carosabilă şi a derapat într-un şanţ. La scurt timp, camionul a fost cuprins de flăcări, la faţa locului fiind dislocate echipaje de pompieri pentru lichidarea incendiului. Ulterior s-a produs o explozie puternică, deflagraţia formând pe şosea un crater uriaş. A fost atât de puternică, încât a fost înregistrată de stația seismică de la Istrița.
Secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, Raed Arafat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, a afirmat că acel eveniment a reprezentat şi „o lecţie învăţată din mai multe puncte de vedere”.
„Doar dacă vedeţi comparaţia între maşina care a intervenit atunci şi maşina de lângă ea, toate eforturile făcute în ultimii ani, rostul lor este să prevenim astfel de situaţii. Din păcate, sută la sută prevenire nu există, dar minimalizarea riscului este rolul nostru şi important pentru noi este când pompierii, colegii de la Ambulanţă, de la serviciile de urgenţă, de la aviaţie pleacă la intervenţie, să se întoarcă sănătoşi acasă şi acesta este dezideratul pentru care lucrăm. Legislaţia de prevenire, mai ales după această situaţie, s-a schimbat în sensul în care sunt mai multe restricţii pentru transportul substanţelor periculoase, sunt mai multe restricţii pe transportul azotatului de amoniu, sunt condiţii de autorizare din partea statului pentru cei care fac acest lucru, care nu erau înainte. Pompierii nici măcar nu au apucat să raporteze ce se întâmplă, au ajuns şi s-a întâmplat tragedia. Asta a fost o situaţia care din păcate nu aveau cum să o evite”, a declarat secretarul de stat Raed Arafat, la finalul ceremonialului religios şi militar, potrivit Agerpres.
Autorităţile au comemorat la Monumentul dedicat eroilor căzuţi la Mihăileşti victimele tragicului accident, între care şapte pompieri şi doi jurnalişti: maior post mortem Mihalache Doru, de 33 de ani; sublocotenent post mortem Necula Romeo 35 de ani; sublocotenent post mortem Manta Valentin Cezar 21 de ani; sublocotenent post mortem Jianu Nicolae 25 de ani; sublocotenent post mortem Stan Silviu 23 de ani; sublocotenent post mortem Medeleanu Georgian 21 de ani; sublocotenent post mortem Oprea Florentin Valentin 21 de ani; jurnalist Elena Popescu 26 de ani; jurnalist Ionuţ Barbu 25 de ani; Alin Magearu, 37 de ani, Buzău; Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat; Daniel Pelmuş, 37 de ani, Mihăileşti; Emil Şerbu, Valea Râmnicului; Ion Tudose, 34 de ani, Mihăileşti; Marian Ailincăi, 26 de ani; Rica Ionescu, 34 de ani, Mihăileşti; Valentin Magearu, 23 de ani, Buzău; Roman Marcu Florin, şoferul TIR-ului, 36 de ani, Craiova.
”În aer s-a ridicat o ciupercă imensă de fum ca după o explozie nucleară, la zeci de metri. Parcă un meteorit lovise pământul, un crater cât un bloc masiv s-a format. Craterul a avut o rază de 40 metri şi o adâncime de 12,5 metri. Din camionul încărcat cu azotat de amoniu nu a mai rămas nimic, fiarele contorsionate au fost aruncate la 300 de metri depărtare. O piesă de câteva zeci de kilograme a fost aruncată la 1,5 kilometri depărtare, a spart acoperişul unei case şi s-a înfipt în sufrageria unui localnic”, a povestit specialistul din cadrul Compartimentului Management Stări Excepţionale al ISU, col. Ionuţ Măcelaru.
Printre răniţi s-a numărat şi Marian Simi Ilie, pompier supravieţuitor care şi-a pierdut un picior în urma exploziei.
„Când am ajuns aici am apucat doar să cobor pe scara maşinii, şoferul rămânând la volan şi ceilalţi colegi coborând au murit. Pe mine m-a protejat uşa maşinii şi 9.000 litri de apă. Nu ştiu cum am ajuns de pe partea dreaptă, pe partea stângă. Îmi aduc aminte cum curgea foarte mult sânge, nu ştiam ce se întâmplase, că nu mai am un picior. Am fost conştient când a venit Ambulanţa şi m-a luat. Am intrat în comă trei zile. Durerea este foarte mare şi acum, eu am şi traume fizice, alea psihice nu mai zicem”, a spus Marian Simi Ilie.
Vinovaţi de producerea dezastrului de la Mihăileşti au fost găsiţi cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu. Aceştia au fost condamnaţi la câte patru ani de închisoare, cu executare, fiecare, şi la plata unor despăgubiri.
Tragedia de la Mihăilești a dus la modificări legislative în privința transportului de substanțe periculoase. Au apărut mai multe restricții și condiții de autorizare mai stricte. Autospecialele de intervenție s-au mai modernizat, iar în situații extreme, în prima linie se poate interveni cu roboți.